Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Julekvelden på kjerringa

leave a comment »

Kalendersmuget 2012, luke 9:

Vi er snart kommet dit hvor det er fare for at jula kommer som … ja, som «julekvelden på kjerringa». Hva kan da passe bedre enn et dikt fra mannen bak dette uttrykket, nemlig Nils Collett Vogt.

julebord_venstre.julebord_høyre

.

JULAFTEN

av Nils Collett Vogt

Jeg hører Klokker fjærne.
De kimer, mens det sner.
Min Barndoms høie stjerne,
du funkler ikke mer!
Jeg følger Sneens Fnokker
i tændte Ruters Skin.
Og det er Julens Klokker,
som ringer Julen ind.

Naar Julens Klokker ringer,
da blir vi Børn igjen:
Et Fredens Bud de bringer
til Fiende og til Ven.
Et Drømmens Slot de hvælver
der bodd jeg har en Gang…
Hvad Under at det skjælver
i deres dype Klang!

Jeg følger Sneens Fnokker…
De Døde er meg nær…
Det blinker og det lokker
i tændte Ruters Skjær.
Som Gut jeg sat derinde
i Tro paa Far og Mor
og saa en Stjerne skinne
forjætende og stor.

Og det var Julens Stjerne,
som funklet for mit Sind,
mens Klokker høitidsfjærne
bløtt ringer Freden ind…
jeg ser det drysse, falde…
Saa mangt et Blik jeg ser…
Og slukte er de alle…
Det kimer mens det sner.

Written by iselinsmuget

09/12/2012 kl. 16:39

Legg igjen en kommentar

