Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Shopping rage

leave a comment »

The Cart of Beelzebub

Noen elsker å handle. De koser seg med å sammenligne de ulike glassene med fancy sennep, småprater jovialt med betjeningen om hvilket kjøtt som skal tilberedes hvordan, passer på at man bare velger kortreist paprika og synes i det hele tatt det er en fornøyelse å fylle kørja med matvarer. Andre, som undertegnede, nærer et dypt, ektfølt og godt dyrket hat mot alle former for handling.

Dette handlehatet lar seg stort sett håndtere hvis alt går sømløst og smertefritt for seg. Hvis det ikke er opphoping av geriatriske pasienter foran alle diskene. Hvis ingen dufuser i hvite luer prøver å tvinge på deg smaksprøver på nugattimarinert sild. Og viktigst av alt: hvis kassakøen går fort og effektivt, takket være en rutinert og hyggelig kassadame/-mann.

I butikken tvers over gaten for mitt store tegneserieimperium jobber kassadama fra helvete. Det magre, gule skinnet har noen ytterst få innøvde fraser som hun gjentar med den flate, nasale junkie-stemmen sin. «Poooo-seee?» «Kvitt-eeee-ring?» Og det spiller ingen rolle hva du svarer, for det blir for mye for henne. Hun har ikke mental kapasitet til faktisk kommunikasjon, og du får verken pose eller kvittering.

Og så var det den gangen jeg lastet opp alle varene på båndet, mens hun satt der og stirret tomt ut i luften under den kjipe, matte, svartfarga luggen. Jeg hadde stappfull kurv, og ha i mente at mitt handleraseri vokser per gjenstand jeg må finne. Jeg er altså relativt atal når kurven er full. Da alle varene endelig lå på båndet, lot hun det blasse blikket gli over på meg.

«Kassa er steeee-ngt.»
«Unnskyld?»
«Kassa er steeee-ngt.»

«Det falt deg ikke inn å si det før jeg lastet opp alle varene?»
«Hæ?»
«Du kunne ikke ha sagt det før jeg tømte kurven?!»
«Åå. Unn-skyyld.»

Og jeg sverger på at jeg så et lite smil leke rundt den innfalne munnen hennes.

Den dama lever veldig, veldig farlig.

Ise

 

 

 

 

Opprinnelig skrevet for Rocky 5, 2012

Written by iselinsmuget

25/09/2012 kl. 16:14

Legg igjen en kommentar

