Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Verdens feteste høyttalere?

leave a comment »

*flupp*

Dublin er lagt bak oss, og vi skal tilbake. Vi har avtalt med drosjesjåføren fra i morges at neste gang skal vi ikke nøye oss med noen dager i Dublin, men legge inn fjorten dager og legge turen nordover. Før sola var oppe i morges kom han og hentet oss, og sola kom faktisk i dag. Ellers har Dublin-været vært så ustadig at Bergen virker kjedelig. Som de sier «If you don't like the weather, wait five minutes». Det har vekslet mellom det lumreste av det lumre, til strålende sol, til øsende regn – alt med fem minutters mellomrom. Du kan faktisk lese av fortauene hvor vekslende været har vært. Det ligger nemlig mistede gensere og cardigans overalt. Et åpenbart tegn på at folk har tatt av og på plagg, slengt dem over veska eller rundt skuldrene – og mistet dem. Det er en historie ved hvert enkelt av disse plaggene, som noen nå savner. Men mest av alt er det bare en fortelling om været.

Da sola var oppe, satt vi allerede på flyet til Southampton. Jeg var grønn i ansiktet av engstelse for den nært forestående venstrekjøringen, men lot som ingenting. Right.

For et par år siden var vi på bilferie langs østkysten av USA, og før denne turen var jeg litt engstelig for dette med automatgir. Den gangen øvelseskjørte jeg litt rundt på parkeringsplassen til AVIS for å være sikker på at jeg hadde teken før vi la ut på veien. Det endte med at de ansatte begynte å lure litt på hva vi drev med … Denne historien syntes enkelte familiemedlemmer var så flaumorsom at den trekkes frem til stadighet i middagsselskaper, så denne gangen hadde jeg gitt meg faen på at jeg ikke skulle gi dem mer ammunisjon. Jeg kan jo kjøre!

Derfor gikk jeg denne gangen rett til damen på AVIS og forklarte at jeg aldri har kjørt på venstre siden av veien før, og om det kanskje fantes et sted jeg kunne øvelseskjøre litt før vi la ut på motorveien?

«Jada,» svarte damen. Det var bare å kjøre ut til høyre for garasjen, så ville jeg ha en stor parkeringsplass å boltre meg på. Så tegnet hun et kart som var så ubegripelig at hun selv mistet oversikten og måtte begynne på et nytt et. Da kom det selvfølgelig en annen mannlig ansatt bort og skulle hjelpe. Trengte vi et kart?

«Neida,» svarte damen blidt. «It's just that this lady has never driven a car on our side of the street before, so we need to find her a place to pratice for a bit.» Forestill dere en mannlig ansatt som prøver å heve øyenbrynene lett for å signalisere, Akkurat, jeg forstår. Men som mislykkes, og ender med å røpe hva han egentlig tenker med hele ansiktet: Å, hallo, jeg er glad jeg ikke skal ut på veien på noen timer, ass. Men han greide til slutt et smil og et «Right.»

Vi fikk bilen, og kjørte til høyre ut av garasjen, og rett ut mot et slags parkeringsanlegg med bommer, der jeg slett ikke kunne øvelseskjøre. Jeg greide å snu, og så fant vi en litt mindre parkeringsplass, der det bare var en del containere og menn i gule vester. Det fikk duge.

Jeg greide faktisk å svinge rundt parkeringsplassen og parkere, uten problemer overhodet. Det var vel hovmodet som felte meg. For snart skulle det vise seg at det ikke var venstrekjøring som var det store problemet. Det var revers.

Vi hadde faktisk fått en bil som var umulig å sette i revers. Et kvarter holdt vi på med å rykke og nappe girspaken uten resultat. Den ville ikke rygge. Etter å ha hoppet forover en ti-femten ganger, var vi nå så nær nærmeste bil at jeg ikke våget å prøve mer. «Nehei, jeg tror jaggu vi har fått en bil som ikke kan rygge!»

En mer intelligent sjåfør ville muligens ha kommet på neste trekk litt tidligere enn undertegnede, men det tok altså en stund før jeg kom på at det nok var usannsynlig at vi hadde fått en defekt bil som ikke kunne rygge, og at det kanskje fantes en instruksjonsbok i bilen?

Det gjorde det. Og på den teite Ford Focusen skal du altså dra dingsen på girspaken opp og dytte – DA rygger den. Faktisk. Og innen denne åpenbaringen lå foran oss, stod det selvfølgelig menn og stirret vantro på oss. Akkurat som forrige gang.

Neste gang jeg leier bil skal jeg leie olabil uten gir i det hele tatt.

Etter hver kom vi oss iallfall av gårde, og noen nestenulykker senere, hadde jeg fått oss frem til Stonehenge i ett stykke. (Etter at vi hadde vært innom Stonehenge golklubb samt et digert militæranlegg, der vi ikke kunne tisse i grøfta, for det var kameraer overalt.)

Stonehenge var mer imponerende enn jeg trodde. Jeg hadde ikke skjønt hvor store de steinene faktisk er. Slik er det vel med ting man er blitt vant til å se på bilder. De ruver i terrenget (og terrenget er minst like imponerende, særlig når man ser den veien hvor stien mot Stonehenge en gang gikk over heiene), og når man først står der, forstår man brått hvorfor folk har vært så opptatt av dem. Litt skyldes undringen over hvordan de har fått det til (som med pyramidene), litt skyldes mysteriet rundt hva de ble benyttet til. Noen måneder før jeg reiste, høre jeg på P2 at den siste teorien, lansert av akustikkarkeologer, sier at de ble bygget som digre høyttalere. Visstnok skal lyden bære svært langt hvis man spiller fløyte på riktig sted inne blant steinene. Personlig liker jeg denne teorien langt bedre en druider i lange frik-er-livet-kapper.

Belfield House

Det regner ikke i England i dag, men det blåser noe voldsomt, og da vi hadde fått nok av vinden og hadde matet et titalls kornkråker eller kaier eller hva de var, satte vi oss i bilen (med revers) igjen, og kjørte til Shepton Mallet i Somerset. Her er vi altså nå, og det føles som vi er midt i en Agatha Christie-roman. Eller kanskje en episode av Midsummer Murders. Det er grå steinhus med klatreroser og grønne åser. Har ikke bevitnet noe mord ennå, men natten er ennu ung.

Og i morgen? I morgen skal vi finne Hunden fra Baskerville.

Ise

 

Written by iselinsmuget

29/06/2012 kl. 22:48

Legg igjen en kommentar

