Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Drittkjerringene skal få smake min vrede

with 2 comments

«Når kulden setter inn, kommer ikke bussen.»

Gammelt urbanord.

Dette er ingen tilfeldighet. Alle vet at dette er en gjennomtenkt og godt utprøvd strategi fra Ruter. Slik fungerer den:

«Pass på at du tyner potensielle busspassasjerer til å stå ekstra lenge ute i kulda. Dermed er de så kraftløse og blåfrosne når bussen først kommer, at de ikke orker å lage kvalm over at bussen er så full at de så vidt får presset sitt fetladne legeme inn døra.»

Nok om det.

Nei, ikke nok om det. Litt til:

De helveds froplute skjermene som liksom skal fortelle når skrotbussen kommer? De er viktige i Ruters strategi:

«Gi passasjerene håp. Si at det er 3 minutter til bussen kommer. Så sier du . Da står alle på tå og glaner oppover veien – etter bussen som ikke kommer. Når gjøkene endelig skjønner at er over, snur de seg igjen mot skjermen, og da sier du 9 minutter.

Da tenker de: FÆN, jaja, 9 minutter er ikke ille, jeg har jo vært med på verre. Så begynner de å vente igjen. Det er viktig å gi dem dette håpet, for ellers begynner de å gå, og da får de varmen i seg før neste holdeplass, og da kan det hende de har energi til å lage kvalm over at bussen er så full at de så vidt får presset sitt fetladne legeme inn døra.

Barekøddatid

Når de 9 minuttene er gått, repeterer du mønsteret. Du sier , og nå har det gått opp for dem hvordan dette fungerer, og dermed står de nå på tå og stirrer henholdsvis oppover veien og tilbake på skjermen, som en flokk med ørskne surikatter. Pass på at du holder lenge på denne gangen.

Før skjermen går permanent i svart.»

Sanntidsinformasjon. Barekøddainformasjon.

Så, tjuefem minutter senere, kommer bussen. Smekkfull av rasende folk som skulle ha vært på SFO eller innebandytreninga for lengst.  Du greier å skvise flesket inn, og da … DA er det du innser at du nok en gang er havnet mellom de bedritne Drittkjerringene-midt-i-livet.

Nei.

Damer i sin beste alder er det ikke noe galt med. Det er først når de får på seg SEKK at de blir bedritne drittkjerringer. Hva er det med halvgamle damer og sekk?! Selv ungdomsskoleelever har større kontroll på den tolvkiloskladden de har på ryggen. Og ikke skal den tas av. Neida, den skal sitte på, så de får slengt den inn i uskyldige, blåfrosne medpassasjerer som ville ha lagd kvalm hvis de ikke allerede var kraftløse etter å ha ventet på bussen til de fikk koldbrann i røven.

Disse friskushurpene har sikkert har begynt å gå til jobben for å få litt trim, men like fullt skal de inn på bussen når de skal hjem. I rushen. MED SEKK. Noen har vel sagt at det er sunnere å gå med sekk, så får armene svinge fritt. Javel, men det er ikke sunt for meg!

Disse hønene som insisterer på å fekte rundt med pukkelryggen, disse egosentriske hverdagsterroristene skal få smake min vrede. I dag dyttet jeg bare til dustesekken med passelig kraft så røya nesten røk over ende i svingen. Neste gang LOVER JEG at røya ryker over ende i svingen.

Takk for oppmerksomheten. Jeg har fått igjen kreftene nå. Åpenbart.

Ise

Written by iselinsmuget

09/02/2012 kl. 20:21

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Flott innegg! Trenger litt krutt i hverdagen.😉

    Men faktisk så fungerer kollektivtransporten veldig bra i Norge. Den er også vanvittig mye bedre enn for 10-20 år siden.

    Mange utlendinger syns at skandinavia er litt kjedelig, fordi alt fungerer. Men kan se på en tabell og forvente at det kommer noe rundt den tiden. Slik er det ikke andre steder. Å vente timesvis på en buss er ganske vanlig i f.eks. Italia. Noen ganger kommer det bare ikke buss, og man må gå til en annen rute eller finne alternativ transport.

    E. Xith

    10/02/2012 at 13:38

    • Jeg er jo enig i det. Der jeg vokste opp, gikk bussen annen hver time inn til Oslo, og siste hjem gikk kvart over elleve. Slik er det heldigvis ikke lenger.

      Men når det gjelder den bussen jeg tar nå, er det faktisk er et hyppig problem at de hopper over både en og to avganger – det er lov å bli forbanna når en buss som skal gå hvert tiende minutt, ofte kommer hver halvtime! Om vinteren! Jeg kan stå og se alle de andre bussen fare forbi, både tre og fire avganger, mens jeg venter på min. Og i forrige uke måtte jeg rett og slett kjøre og hente datteren min etter at hun hadde ventet i en time uten at det kom buss – mens alle de andre bussene gikk. Jeg har også rukket å gå hjem før det er kommet noen buss – så det er ikke så ulikt Italia …

      Det er dessuten den brutte forventningen som gjør folk (les: undertegnede) ekstra forbanna. Sanntid? Hvor blir de av de to sanntidsbussene underveis?

      Ruter er luremus!

      iselinsmuget

      10/02/2012 at 14:41


Legg igjen en kommentar

