Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Veni, vidi, vici

with one comment

Kalendersmuget, 2011, luke 21:

I denne glade førjulsstri konkurrerer damene om å ha de reneste husene, de peneste trærne og de beste (og fleste kakene), og jeg går tapende ut. Hvert år. Egentlig tror jeg dessuten at konkurranseorienterte mennesker ikke er som andre mennesker. De lar aldri en sjanse gå fra seg til å markere revir, og tror enhver høflighetsfrase er en invitt til tvekamp. Noen konkurrerer bare om å være kulest (og fremstår alltid som de største taperne), noen om å være sterkest, noen om å være smartest, noen om å være mest suksessrik … og så har du de morsomste; de som konkurrerer om å ha det verst. Alle som har sett Monty Python-sketsjen «Four Yorkshiremen» kjenner igjen de sistnevnte.

Det er i det hele tatt ingenting man ikke kan konkurrere om, hvis man er slik anlagt. Det viktigste er å vinne, uansett. Her er noen små drops fra virkelighetens samtaler … virker det kjent?

– Ja, det var jo hyggelig å endelig treffe denne Iselin som alle snakker om.
– Gjør de? Så hyggelig, nå ble jeg nesten litt flau.
– Jeg bryr meg ikke om hva de sier – jeg synes du er veldig pen.

Jo, takk for den komplimenten.

– Så hyggelig å se deg, det må jo være ti år siden sist! Hva driver du med for tiden, da?
– Nei, jeg jobber på Egmont, da.
– Fremdeles? Men du har vel ikke samme tittel ennå, eller?
– Jo, jeg har vel det.
– Virkelig? Er du ikke sjef ennå?

Hva denne samtalen egentlig dreier seg om:
– SPØR MEG OM HVA JEG DRIVER MED, DA, SÅ JEG FÅR SAGT AT DET ER JEG SOM HAR VUNNET!

– Jeg har gjestelisteplasser til Monster Magnetkonserten, så da kan vi gå alle sammen!
– Jeg kan også skaffe gjestelisteplasser!
– Ja, men det trenger du egentlig ikke, for jeg har nok.
– Men jeg kan også skaffe!
– Ja, men det er ikke nødvendig, altså. Jeg har nok til alle.
– … Men jeg skaffer noen, og så skaffer du noen, og så tar vi med oss halvparten av vennene våre hver!

Denne fine lille utvekslingen dreier seg egentlig om: – JEG SKAL OGSÅ TA MED MEG EN MASSE FOLK PÅ KONSERT, FOR JEG ER KULERE ENN DEG – UANSETT!

– Jeg var i Barcelona i helgen, og det var så…
– Jeg har hørt at Barcelona er oppskrytt.
– Ja? Jeg synes det…
– Madrid er mye kulere.
– Men …
– Nesten alle byer er kulere, faktisk.

Denne godbiten av en lunsjsamtale dreier seg om: – UANSETT HVOR DU HAR REIST, HAR JEG VÆRT DER FØR DEG. OG HVIS DU VAR DER FØR MEG, ER DET EN UBRUKELIG BY.

– Jeg må fortelle en hemmelighet … Jeg hadde sex med NN på lørdag.
– Det har jeg også hatt. Mange ganger.
– Har du? Du … synes ikke du også at han er litt … tafatt legokloss i senga?
– … Legokloss? Var han legokloss? Det var rart, for han var veldig fyrrig da han lå med meg.

Les: – DET ER KLART HAN BLIR TAFATT LEGOKLOSS MED DEG, FOR DU ER SÅ DÅRLIG I SENGA! JEG, DERIMOT …!

– Hvor mange venner har du på facebook?
– Vet ikke helt, tre hundre, kanskje?
Hæ? Tre hundre er veldig lite.
– Jaså? Jeg er litt kresen på…
– Det er jeg også.
– Hvor mange har du, da?
– Over to tusen.
– Men da er du vel ikke så kres…
– Jo! Jeg kjenner bare så innmari mange.

Right.

– Er det Terminalen som er stamstedet ditt, eller?
– Ja, det er vel kanskje det.
– Jeg var der masse i gamle dager, da det fremdeles var kult.
– Akkurat. Det er ganske ålreit nå…
– Det var mye kulere før. Jeg harva over hun som jobba i baren, hun pene.
– Gjorde du det, ja? Henne er det vel ganske mange som har vært bortpå …
– Jeg raska over de tre hotte venninnene hennes også.
– Akkurat. Jeg har vel også…
– JEG HAR PULT ALLE PÅ TERMINALEN!

Nettopp.

– Ja, dett var dett. Nå har jeg mistet både kona og jobben.
– Slutt å klage. Jeg har mistet både kona og jobben og leiligheten!
– Uff, det var voldsomt. Jeg mistet faktisk foreldrene mine tidligere i år…
– Sutrekopp. Jeg har mistet hele familien!
– Virkelig? Jeg har…
– JEG HAR MISTET ALT!

Det ligger altså et element av konkurranse i det meste, det er bare du som ikke er klar over det – før du råker ut for et av disse sjarmerende, selvhevdende hverdagstrollene. Det beste du kan gjøre i en slik situasjon er å ignorere enhver utfordring. Slik leder du dem nennsomt ut på glattisen, til de rett og slett står der og konkurrerer med seg selv i all sin dårskap.

Lykke til!

Ise

 

 

(Opprinnelig skrevet for EON 10, 2011)

Written by iselinsmuget

21/12/2011 kl. 16:09

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis jeg hadde hatt en blogg – skulle den vært såååå mye fetere enn denne..

    ;o)

    // gode poenger – den skal du ha :o)

    Sven A Lindalen

    21/12/2011 at 16:54


Legg igjen en kommentar

