Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Småbyens horer og halliker

leave a comment »

Fredrikstad er i ferd med å få en sentral plass i tegneseriehunden Rockys liv. Lusepelsen flytter nemlig fra den sydende metropolen til småbyidyllen i Østfold. Og plutselig ble jeg satt noen år tilbake i tid. La meg fortelle historien om hva som skjedde da min venninne fikk samme griller i hodet:

Idyll.

Hun pakket snippsekken og gubben og flyttet til en liten by, la oss kalle den Pikkolino. Jeg var skeptisk. Ikke til byen, det var en riktig trivelig by, akkurat passe stor og med godt rykte. Det var kombinasjonen min venninne og Pikkolino som bekymret meg. Min venninne, la oss kalle henne Doktoren, er utpreget urban, og jeg var slett ikke sikker på at Pikkolino var rede til å huse et mindre atomkraftverk som Doktoren.

Et stund gikk det riktig fint. Doktoren var strålende fornøyd med småbylivet og dets gleder: Den hyggelige puben, det yrende lokalkulturlivet, skomakeren på hjørnet, keramikkverkstedet, sølvverkstedet, blomsterbinderen, jazzkafeen. akvarellgalleriet, stillheten, roen, de senkede skuldrene. Jeg begynte nesten å tro at jeg hadde tatt feil, at Doktoren faktisk hadde tilpasset seg småbyen.

Særlig.

Det var vel gått et knapt år, så ringte Doktoren.

 – Jeg begynner å kjede meg. Folk er rare her. Og innpåslitne. Jeg tror vi får begynne å titte på hus i Oslo igjen.

– Er du sikker på det? Dere har jo liksom fått dere et liv der ute?

– Njei, er ikke sikker, men jeg tenker på det.

Så jeg begynte å forberede meg på at de kanskje kom tilbake til storbyen igjen, kanskje om et par år. De ville bli nødt til å selge hus, kjøpe nytt hus og få seg nye jobber. Sånt tar tid.

To uker senere ringte Doktoren igjen.

 – Vi flytter. Jeg kommer hjem. Vi har lagt ut huset for salg.

– ?? Men det kan du vel ikke bare gjøre? Du har jo jobb og greier?

– Det driter jeg i! Forrige fredag ble vi bedt på fest til naboen, og da var det bare nok. Her kan jeg ikke bo!

– Javeeel … Var det fæl fest at du må flytte fra byen? Gjorde du noe drøyt igjen?

– Nei! Jeg gjorde ikke noe drøyt. Vi gikk ikke på festen.

– Må du flytte fordi du ikke gikk på fest??

– Hallo! Det er jo det som er poenget! Vi kan vel for faen ikke gå på sånn fest!

– Hva slags sånn fest?

– Temafest!

– Nei, det skjønner jeg. Temafest suger. Men du har da vært på temafest før, du trenger jo ikke å flytte for det!

– Iselin, det var Hore og Hallik-fest.

– Ok. Kom hjem.

Småbyens horer og halliker passer rett og slett ikke for alle.

Ise

Opprinnelig skrevet for Rocky 3, 2011

Written by iselinsmuget

21/06/2011 kl. 11:37

Legg igjen en kommentar

