Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Trykte ord og sunget sjel

leave a comment »

Fin-fin og lang lørdag i går.

Først loppemarked på Bygdøy. Vi skulle ikke ha noe, bare se. Kom hjem med fire poser bøker. What else is new.

Så «Bladfyk» på Last Train.

Auduns kamp

Tidskriftet Vinduet arrangerer disse evenementene for å motvirke «forjævligfiseringen av samfunnet», for å sitere redaktør Audun Vinger. I samarbeid med Narvesen slår de et slag for trykte tidsskrifter, til stor glede for oss som tok oss en tur i går. Som den nordmannen jeg er, blir jeg uhyre begeistret over ting som er gratis, og fikk rasket med meg opptil flere dyre blader.

Takk Audun, takk Narvesen.

Arve Kleiva leste utdrag av sin nye spalte Sea Island, en spalte om klær. «Buksen» – underholdende og morsomt og jeg gleder meg til å lese hele!  (Jeg husket plutselig en same vi så på et TV-show en gang på begynnelsen av nittitallet, og som uttrykte de bevingede ord «Jeg er ikke så flink til å gå med klær, jeg.»)

Pharo forbereder nerderiet

Forlagsredaktør og musikkelsker Øyvind Pharo holdt et glimrende foredrag om Candi Staton. Det skulle være et kåseri på femten minutter, min påstand er at det der var et foredrag på tredve, helvigvis. Pharo skulle fortelle om  Staton, men ga oss i tillegg en utfyllende bakgrunnshistorie om sørstatssoul. Det er lite som slår å høre på folk som virkelig kan sakene sine, snakke og snakke. Pharo var redd for at han skulle «fortape seg i nerderiet» – for min del kunne han godt ha fortapt seg i nerderiet hele kvelden.

Oslo Soul Experience spilte låter for oss, og jeg slet med kontrasten soul på Last Train. Jeg er et konservativt menneske som hater endring, og jeg blir forvirret og urolig av soul på rockebar … Uansett min uro – det var fett!

(Men det er corny å få dansefot på Last, altså.)

Deretter var det Candi Staton-konsert på Cosmopolite. For en fantastisk dame! Snart sytti, og fremdeles med et vanvittig trøkk. Det er ikke ofte jeg danser på livekonserter, men hvem kan la være å danse til soul- og discodivaen Staton?

Fin-fin lørdag, og seig-seig søndag. Da er det deilig å ligge på sofaen og kose seg med nye tidsskrifter. Nok en gang takk til Vinduet og takk til Narvesen!

Ise

Written by iselinsmuget

01/05/2011 kl. 17:32

Legg igjen en kommentar

