Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Bare stygge kvinnelige skuespillere i Norge

with 2 comments

G.W.

Jeg har vært på Bokbadet for første gang. Jeg må innrømme at jeg var full av fordommer, men som min venninne Grethe sier: Fordommer er deilig. Enten blir de bekreftet, og det er deilig. Eller så blir de avkreftet, og du har lært noe, og det er deilig. Mine ble vel egentlig hverken/eller i dag. Ja, det var en masse damer, men det var lite lilla. Ja, det var mange damer med rødvin innabords, men det var de få mennene som lo den høyeste «hør meg, jeg sitter her, se hitover!»-latteren.

Jeg var der for å se Leif G. W. Persson, som jeg synes er en kunnskapsrik og kul fyr som skriver dritbra krimbøker (og fordi mor min fikk meg på gjesteliste), og han innfridde som alltid. Han er minst like god til å fortelle gamle historier som om det er første gang han fortalte dem, som han er til å skrive bøker. Han er en av disse forfatterne som faktisk evner å underholde også uten papir.

Leptosome totninger

 

Innimellom fikk vi lide oss gjennom frik-er-livet-bandet «Narum» fra Toten. «Ain’t Misbehaving» på totning er fælt. Og jeg liker til og med dialekten.

Torgeir Rebolledo Pedersen leste dikt om døden, mens naboene trodde det var humor og lo den høye «hør meg, jeg sitter her, se hitover!»-latteren.. Sånn er det med lyrikk og alkohol i Norge.

 

 

Thomas Hylland Eriksen fortalte om sin nyeste bok «Søppel» på sitt sedvanlige hypre overflødighetshornvis, og jeg fikk som alltid lyst til å lese. Jeg liker hypre mennesker med mye kunnskap, go figure.

Mer Narum. Boring in absurdum.

 

Utrolig vakre menn

Og til slutt, hipp hurra, klipp fra film basert på en bok ingen over tretten bør lese, «Hodejegerne». Nok en krim skrevet etter guttebokoppskriften; mye løping, mye vold, puling og … bæsj. Det hender det er promp, men her er det bæsj. Og for all del – jeg har ingen problemer med promp eller bæsj. Jeg er tross alt tegneserieredaktør. (Jeg har faktisk krabbet rundt i utedo, også, men det er en annen historie.) Jeg er faktisk ganske fortjust i vold også. Hanky panky – fint. Løping, derimot – ikke så moro. Og kombinasjonen er en langsom død: Få folk til å snu sidene så fort som mulig, så får de følelsen av høyt tempo, mens det i virkeligheten bare er … Da Vinci-koden.

Jeg tenkte at filmen kanskje blir bedre? Sånne bøker er ofte bedre som film  – hesblesing er ikke så kjedelig visuelt som i tekst. Antakelig fordi vi går og tisser. Men etter å ha hørt regissør Tyldum og Aksel Hennie snakke om at man kan tillate seg alt i bøker (sier vel mest om hva de leser), mens film er mye mer konkret,  og derfor måtte de dikte litt om på Nesbøs geniale bok, tror jeg kanskje ikke jeg gidder å se den. Hva er det igjen, da? Det var iallfall mye utedo i klippene. Og så greide Hennie å lire av seg en suveren liten monolog om at pene damer ikke kommer inn på Teaterhøyskolen, og at vi derfor ikke har noen «amerikansk»pene skuespillerinner i Norge, og at det er noe alle vet.  Jaggu. Det er jo det vi mangler, det hadde jeg glemt. Godt vi iallfall har et godt utvalg i Hollywood-vakre mannlige skuespillere med tilsvarende talent.

Hurtigoppsummering av Bokbadet! Jeg fikk bare et par fordommer bekreftet, men til gjengjeld fikk jeg et par splitter nye som jeg har tenkt å dyrke en stund: Band fra Toten er kjedelige og Aksel Hennie er teit.

Ise

Written by iselinsmuget

24/03/2011 kl. 00:29

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Var det noen i salen som reagerte på monologen til Hennie?

    Houseman

    24/03/2011 at 00:46

    • Njei, nå satt jeg helt foran, så jeg kunne ikke se resten av salen, men det var iallfall ganske stille. Mulig han prøvde å være morsom, og det er ikke ulovlig å prøve å være morsom og tryne. Men det er pinlig.

      iselinsmuget

      24/03/2011 at 07:40


Legg igjen en kommentar

