Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Og blodet sprutet på det gyldne tapet

leave a comment »

Vilhelm Krag

Vilhelm Krag

Jeg zappet innom en krimserie på TV der de analyserte blodsprut, og stoppet umiddelbart for å sjekke om det var verdt å se på. Det var det ikke, men jeg stusset litt over min egen iver etter å se blodsprut. Og da kom jeg plutselig på det glade sørlandsdikter Vilhelm Krags sang «Hvad sjøgutterne synger» (mel. Johan Halvorsen), som min mor pleie å synge for meg da jeg var barn. Jeg elsket den sangen, og spesielt den delen med «der menneskeeterne bor» og den med blodet som spruter utover det gyldne tapet! For ikke å snakke om «han var fæl og så hæsligen ut», som jeg fremdeles bruker om menn man ikke liker. Hvis du aldri har hørt denne sangen, er det på tide – en riktig VG-forside av en sang!

Og kjenner du meg godt, synger jeg gjerne på fest. Ellers får du nøye deg med teksten!

Ise

Hvad sjøgutterne synger

OM HØSTKVÆLDENE NÅR DE GÅR UDOVER VEIEN I MÅNESKIN MED
PIGER UNDER ARMEN OG SPILLER TRÆKSPIL OG DANSER

O, pige sig, vil du høre dig en sang,
mens vi ganger at spasere oss en tur,
ja, en sang ifra Amerika,
hvor mormonere og menskeædere bor.
Trallera, mens vi står,
trallera, mens vi går,
trallera, mens vi danser i der grønne.
En historie ifra Amerika,
Hvor mormonere og menskeædere bor.

Det var en kone udi Wasjington,
hun var skjøn at skue som få.
Hun var klædt i atlaskekjole
med alskens dingelinger hængte på.
Dingeling, mens vi går,
dingeling, mens vi står,
dingeling, mens vi danser i det grønne.
Hun var klædt i atlaskekjole
med alskens dingelinger hængte på.

Den pene kone hun havde sig en mandm
han var fæl og så hæsligen ud.
Og i panden hadde han nogle
krusediller, kruseduller som en stud.
Krusedill, mens vi stå,
krusedill, mens vi går,
krusedulle, rulle rum i det grønne.
Og i panden hadde han nogle
krusediller, kruseduller som en stud.

Og en aftenstund da manden han kom hjem,
så han noget han nødig skulde set.
Men så trak han straks sin revolver,
og så skjød ham dem ned på samme plet.
Bomberom, mens vi står,
bomberom, mens vi går,
bomberom, mens vi danser i det grønne.
Men så trak han straks sin revolver,
og så skjød ham dem ned på samme plet.

Og blodet det sprudet på det gyldne tapet,
og elskeren skrek som en gris.
Og da de så begge var døde,
skjød mannen sig selv naturligvis.
Akkamej, mens vi står,
akkamej, mens vi går,
akkamej, mens vi danser i det grønne.
Og da de så begge var døde,
skjød mannen sig selv naturligvis.

O, min pige, sig, vil du have mig til mand,
skal vi knytte kjærlighetens bånd?
Men o! du må altider huske
på den troløse udi Wasjington.
Husk på det, når vi går,
husk på det når vi står,
husk på det, mens vi danser i det grønne.
Men o! du må altider huske
på den troløse udi Wasjington.

Men hvis du siger nei at du ikke vil mig ha,
så kan du såmen lade vær’.
For jeg ved en pige i Chicago,
hun er penere end nogen pige her.
Trallera, mens vi står,
trallera, mens vi går,
trallera, mens vi danser i det grønne.
For jeg ved en pige i Chicago,
hun er penere end nogen pige her.

Written by iselinsmuget

11/02/2011 kl. 23:56

Legg igjen en kommentar

