Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Naken kvinne, den andres brød

with 2 comments

«Du blir rundere i kantene ettersom du blir eldre,» sa min mor ofte til meg. Særlig i tenårene, da hun prøvde å forklare sin rabiate datter hvorfor førtiåringer ikke er like rasende som fjortiser.

Jeg trodde selvfølgelig ikke på henne, og anså det som utenkelig at jeg ikke skulle fortsette å dyrke mitt betimelige raseri til the bitter end.

Nå vet jeg selvfølgelig at hun hadde rett. Allerede i tyveårene begynte jeg å få kantene tilslipt (selv om det er mange der ute som nå vil beskylde meg for løgn).

Det er likevel noen ting som aldri slutter å vekke en irritasjon av urimelig styrke – kanskje ikke glødende raseri, men ille nok. Og en av disse tingene er ordtak. Ikke nødvendigvis ordtakene i seg selv, men brukerne av dem. (Ikke ulikt problemstillingen med hundeeiere.)

Brukerne av ordtak avføder igjen ironibrukerne, som vrir og vender på ordtakene, for at de liksom skal bli morsommere, hvilket de aldri blir. Da snakker vi typen

«Hvis du roper i skogen får du kongle i munn».

«Når katta er borte, blir det mus på alle andre.»

«Nød lærer naken kvinne å kle på seg.»

«Den kom som nissen i kjerringa på julekvelden, gitt.»

Så kommer de verste, nemlig tredjegenerasjonsbrukerne av ordtak, som arver morovariantene, blander dem sammen med andre ordtak (og gjerne engelske), og til slutt ikke har snøring på hva de faktisk sier. Da snakker vi typen

«Du skal ikke skue boken på hårene.».

«Jeg kan jo ikke drive og holde ham på brennende gress heller, da.»

«Naken kvinne, den andres brød.»

Tredjegenerasjonsordtakbrukerne gjør at jeg går fra glo til full erupsjon på et hundredels sekund (hva er egentlig et hundredels sekund? Finnes det?), og jeg mistenker at det synes på meg. Det er kanskje det svarte blikket eller gymposemunnen som røper meg.

Selv om tredjegenerasjonsbrukerne er verst, er det ingen tvil om at noen ordtak rett og slett er laget av besserwissere for å irritere andre folk, og da er det mer enn ille nok i munnen på en førstegangsbruker. Vær ærlig nå – hvor mange kule folk kjenner du som i fullt alvor sier: «Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær.»?

Ise

skrevet for EON 1, 2011

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Iselin Røsjø Evensen, Ø. Kramer-Johansen. Ø. Kramer-Johansen said: RT @Iselin_Evensen: Naken kvinne, den andres brød http://wp.me/pZbII-lK […]

  2. Den enes død, den andre brød seg ikke.

    Magne

    12/02/2011 at 11:41


Legg igjen en kommentar

