Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Obs! Været er bare lureri

with 2 comments

Bygdøy-skogen

I dag meldte sitte-inne-i-pent-vær-dårlig-samvittigheten. Du vet, den som alle nordmenn rammes av når det faktisk er et glimt av sol og vi alle hører vår mors stemme klart og tydelig i bakhodet:

«Nå får du ta og komme deg ut en tur! Se så fint det er!»

Og så tusler vi ut for å kurere skammen over å sitte inn i pent vær … og eventuelt tilløp til engelsk syke. Alternativet er å sitte hele dagen inne og late som man ikke har dårlig samvittighet og ikke få med seg noe av det man leser, fordi man faktisk ikke greier å tenke på annet enn at man burde være ute. Ikke før det blir mørkt, får man fred i sinnet.

Jeg prøvde meg på min egen datter i dag, for denne vær-samvittigheten har nå gått i arv i så mange generasjoner, at det hadde vært leit om den skulle dø ut med meg. (Det er dessuten noe med at hvorfor skal neste generasjon ha det bedre enn oss??)

 

Jeg: Det er på tide å komme seg ut! Se ut, da! Det lukter vår! (sagt med ukarakteristisk entusiasme.)

Linnea: Jeg vet det. Det er deprimerende.

Jeg: ?? Hæ?

Linnea: Du vet at det bare er januar? Det er lureri. Det blir kjipt igjen.

Så gikk jeg ut på tur. Alene.

Det var virkelig utrolig fint ute, det luktet riktignok ikke helt vår, men det dryppet og glitret og alle Oslos hunder var ute for å lufte fisen. Jeg lar meg lett begeistre av luntende golden retrievere og elleville terriere. Med «Sånn er livet»s sommerserie om de gamle kurbadene i Norge på øret, følte jeg at jeg fikk kombinert natur og kultur (akkurat som de snakket om i programmene) – det eneste som mangler er kur. Jeg tror jeg skal gå for natur, kultur og sukkerkur, for jeg har lagt Vestlandslefser i bløt. Kurbad-serien er forøvrig veldig interessant, og anbefales! (Fås på podcast. «Sånn er livet» fra i sommer.) Det føles som å bli invitert på middag med mennesker som er så kunnskapsrike at du glemmer mat og drikke.

Ingenting er så ensomt som forlatte sko

På vei hjem kom jeg over et bevis på at noen har vært på fest i går, og ikke har glemt drikke. Der stod det en ensom, dyr sko og ventet på prinsen, og jeg går ut i fra at det et sted i nabolaget finnes en trist og fyllesyk Askepott som prøver å rekonstruere gårsdagen.

Ise

Huskelapp: få seg mobil med bedre kamera.

Written by iselinsmuget

23/01/2011 kl. 14:52

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. I dag har jeg gått halvannen mil på ski ….. bare for å gni det inn.

    Håvard S. Johansen

    23/01/2011 at 20:27

    • Jeg har nettopp gått enda en times tur, så i dag vinner du ikke, Friskus-Johansen.
      Beste hilsener,
      Friskus-Evensen

      iselinsmuget

      23/01/2011 at 21:11


Legg igjen en kommentar

