Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Famous Last Thoughts

with one comment

Famous last words betød opprinnelig bare berømte utsagn folk har kommet med rett før de utånder, men nå betyr det også ord man ytrer rett før ting går lukt til helheim, gjerne med en følelse av forbannelse i tillegg (bank i bordet).

For mitt vedkommende er det ikke nok med famous last words. For meg burde det begynne allerede med famous last thoughts. Og da tenker jeg på tanker av denne varianten:

«Det er sikkert ikke så lurt å ta de glatte høststøvlettene når det er speilblankt i trappa.»

«Det er sikkert ikke så lurt å lakke neglene i badekaret.»

«Det er sikkert ikke så lurt å sjonglere hele stabelen med de fine tallerkenene i stedet for å gå to ganger.»

«Det er sikkert ikke så lurt å være for åpenhjertig i medarbeidersamtalen.»

Og så, den mest aktuelle varianten for mitt vedkommende:

«Det er sikkert ikke så lurt å gå med reservenøkkelen til bilen i lomma når du skal rundt på trening og møter og alt. Særlig ikke når du har mistet den andre nøkkelen.»

Tanken ble tenkt en gang i løpet av torsdag, og torsdag kveld var nøkkelen borte. Det mest sannsynlige var at jeg hadde tatt tanken til følge og faktisk tatt ut nøkkelen og lagt den et annet sted, men dersom det er tilfelle, har distré-Iselin vært utrolig god til å fortrenge hvor det smarte gjemmestedet faktisk er.

Nøkkelen er vekk.

Og vet du hva man må gjøre når nøkkelen er vekk? Da må man først ringe merkeverkstedet, og ha følgende samtale:

– Hei, nå har det seg slik at jeg har mistet nøklene til bilen. Hva gjør jeg da?

– Tja, da må du komme opp hit og bestille nye nøkler.

– Kan jeg ikke gjøre det på telefon eller over nett?

– Nei, du må komme opp med legitimasjon og betale på forhånd.

– Og det kan jeg heller ikke gjøre på nett? Betale, mener jeg?

– Nei, du må komme opp. Så bestiller vi nye nøkler til deg.

– Og det er ikke noe annet enn legitimasjon jeg trenger? Vognkortet og alt ligger selvfølgelig innelåst i bilen. – Nei, ikke det jeg veit. Men hvis du gir meg registreringsnummeret, skal jeg sjekke.

– Det er STXXXXX.

– Ja, da skal vi se … Ja, der er det en startsperre, ja.

– Hva betyr det?

– Nei, da er det sånn at når nøkla kommer, må du komme opp med bilen, sånn at startsperra blir opphevet.

– Hva sa du nå? Du mente ikke at jeg skulle få bilen opp dit?

– Jo, det må du jo.

– Men hvordan skal det foregå – uten nøkler?

– Nei, serru, da får du gjøre som andre folk, da, og ringe NAF eller Falken og få den taua opp.

– Og det er ingen annen måte å gjøre det på.

– Nei.

– Nei. Og hva koster dette, da?

– Det koster 825,- for nøklene, og så koster det iallfall 700 å få oppheva startsperra.

– Ok.

(15–1600 kroner. Det er vel omtrent dét det gamle vraket er verdt.)

Det er ikke kun én moral i denne historien, det er fem, og de går som følger:

  1. Ikke ha den eneste bilnøkkelen slengende løst i jakkelomma.
  2. Ikke tenk tanken: Det er ikke lurt å ha den eneste bilnøkkelen slengende løst i jakkelomma.
  3. Hvis du skulle komme i skade for å tenke som punkt 3, pass på å banke skikkelig hardt i bordet, spytt deg bak øret og kast salt i undikken.
  4. Ikke vær distré.
  5. Ikke tro at du kan flørte deg til fordeler på merkeverkstedet.

Og husk, min gode venn: Bil har aldri vært, og kommer aldri til å bli, en investering.

Ise

Written by iselinsmuget

18/01/2011 kl. 13:46

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] dag har NAF vært og tauet bilen min (årsaken har jeg bannet over her), og jeg blir alltid like fascinert over folk som fikser ting jeg overhodet ikke ville hatt sjans […]


Legg igjen en kommentar

