Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Det glade 80-tall & vold

with 2 comments

Linnea og jeg har hatt Shane Meadows/Paul Fraser-maraton i helgen. Jeg har tidligere skrevet om Meadows her.

Til jul ønsket jeg meg This is England ’86 av Linnea, TV-serien som tar opp tråden fra filmen This is England. Historien følger Shaun, Lol og de andre der filmen slapp i 1983, litt eldre men fremdeles svært unge og på søken i Nottinghams arbeiderklasse.

This Is England ’86

Fra coveret:

1986 – året da Chris de Burgh ligger på toppen av hitlistene, Top Gun fyller kinoene, VM raser i Mexico og mer enn 3.4 millioner briter er arbeidsløse. Shaun er i ferd med å avlegge sin siste skoleeksamen og begynner å innse at voksenlivet lokker på ham. Det er midten av 80-tallet og han må finne sin egen vei ut i verden. Livet har bydd på en del overraskelser for vennene hans også, og ingen befinner seg der de trodde de skulle være i livet … Woody, Lol, Smell, Gadget … de er tilbake, på jakt etter kjærlighet, moro, jobb og noe som kan minne om en fremtid.

 

 

Jeg hadde jeg gledet meg avsindig til TV-serien, og den skuffet ikke. Den er riktignok mer av en såpe enn filmen, men ikke mer enn at det er tålbart i en TV-serie. Den er lettere i tonen, helt til den ender i ren for*ult  jævlig vold – ikke uvanlig for Meadows/Fraser. De er flummige når de leker, og rå når de er realistiske. Channel 4 har visstnok gitt klarsignal for en serie til, This is England ’90, og jeg venter gjerne.

Vår maraton så dermed slik ut:

Lørdag – This is England. Deretter This is England ’86. Og så måtte vi avrunde med Manndomsprøven, på grunn av en referanse i This is England ’86, og mor følte det maktpåliggende at datteren kjente referansen.

Søndag – Somers Town og A Room for Romeo Brass.

Nå er det din tur!

Ise

 

 

Written by iselinsmuget

16/01/2011 kl. 21:47

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Som langtidssykemeldt har jeg nå sett HELE Frasier-serien, fra juli til jul. 3 episoder hver dag i ukedagene. De jeg ikke fikk sett på direkten tok jeg opp, så ble det 6 episoder neste dag. 🙂

    En liten søndagsmaraton imponerer ikke stort ass…

    Lars

    16/01/2011 at 22:20


Legg igjen en kommentar

