Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Gladvold og psykiatri

with 2 comments

Det snør. Fremdeles. I går måkte jeg i to timer, og fikk ut en hel del aggresjon på den måten. På et punkt følte jeg trang til å drepe både døra til boden (den hadde kilt seg på pur F) og snøskuffa (den nektet å følge ordre) og bilen (den hadde stilt seg i veien for meg), men både undertegnede, boddøra, bilen og skuffa kom fra det i ett stykke.

Da jeg kom svett og fin og passelig aggressiv inn fra snømakingen, ringte min venninne legen og skulle slå av en prat:

«Hvordan står det til med vinterhumøret?»

«Joda, nå har jeg vært ute og måkt et par timer, så da fikk jeg ut litt  aggresjon der.»

«På måking?»

«Ja, jeg holdt på å drepe både døra til boden og snøskuffa og bilen. Det er lurt å la aggresjonen gå ut over gjenstander.»

«Du, Iselin, da jeg jobbet i psykiatrien lærte jeg at det er der det begynner.»

«Hva mener du?»

«Volden.»

« … volden?»

«Ja, det er ikke skrittet fra vold mot gjenstander over til vold mot mennesker som er avgjørende. Det er skrittet fra ikke-vold til vold mot gjenstander som bryter grensen, og derfor er urovekkende.»

«Drit og dra.»

——-

Og i dag snør det igjen, og verden bør vokte seg for min vrede – jeg er åpenbart på vei utfor.

Ise

 

 

Written by iselinsmuget

05/01/2011 kl. 13:11

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg vet hvordan du kan stanse kjeften på hu derre legevenninna. Spør om følgende: «Kan du vise meg en fagfellevurdert vitenskapelig artikkel som med rimelig konfidensnivå dokumenterer at skrittet fra vold mot gjenstander til vold mot mennesker er avgjørende»? Det kan hun ikke nemlig, og da er det 1-0 til deg. Og meg…
    Eksempel: I dag har jeg vært på skitur. Skitur innebærer blant annet at jeg har en skistav i hver hånd, en skistav som jeg med til dels stor kraft kjører ned i løypa med et par meters mellomrom i tre-fire timer. Det har ennå ikke skjedd at jeg har gjort noe sånt med et menneske. Hvilket skulle bevises!

    Onkel Bjarne

    08/01/2011 at 20:56

    • Det skal jeg prøve! Men jeg tillater meg å tvile på at det har ønsket effekt utover et par minutter! Og jeg kan ikke bruke ski-lignelsen, ettersom intet menneske med livet kjært burde befinne seg i nærheten av meg på skitur (les: ski rage)!

      iselinsmuget

      08/01/2011 at 21:11


Legg igjen en kommentar

