Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Snømannen Pervo-Kalle

with 3 comments

Lucia

Kalendersmuget, luke 22:

Jeg hørte Snømannen Kalle på radioen i dag, men da jeg prøvde å synge med, innså jeg at jeg ikke lenger kan den faktiske teksten. Deretter innså jeg at dette gjelder ganske mange sanger for mitt vedkommende. Det er antakelig ikke et ukjent fenomen for andre, heller? Her er noen eksempler på det jeg mistenker ikke er riktig tekst i julesangene mine:

Santa Lucia
Dreit oppi lia
Fy som det stinka
Da hu bort hinka

 

Enebær

 

Der jeg kommer fra (Ytre Enebakk) bodde de fleste i Våglia, så jeg så alltid for meg at Lucia satt oppi Fjellveien og dreit.

Når vi er inne på hjembygda, så melder en annen julesang seg ganske raskt:

 

Så går vi rundt om en Enebakkbuss, Enebakkbuss, Enebakkbuss.
Så går vi rundt om en Enebakkbuss tidlig en mandag morgen.
Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy, vasker vårt tøy, vasker vårt tøy.
Så gjør vi så når vi vasker vårt tøy tidlig en mandag morgen.

 

Dette er jo også en klassiker:

 

Du grønne glitrende ræv, god dag!
Velkommen, du som vi ser så gjerne,
med julelys og med norske flagg
og midt i sprekken den blanke stjerne!

 

Det var de uskyldige. Nå utarter det (ALDERSGRENSE):

 

Deilig er den bender blå,
lyst det er å se derpå,
hvor det gylne hodet blinker
hvor det smiler, hvor det vinker,
oss fra jorden opp til seg,
oss fra jorden opp til seg.

 

Kalle

 

Og til slutt, selvfølgelig, sangen som satte igang alt dette i mitt fordervede hode. Say hello to … Snømannen Pervo-Kalle!

 

Snømannen Kalle
med hestepikk og balle.
Tenk at kuken hans var en gulerot,
begge ballene var av kull.

 

Ja, da har jeg vel ødelagt sangene for et par stykker til, vil jeg tro. Unnskyld.

Ise

Written by iselinsmuget

22/12/2010 kl. 08:24

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Godt det ikke var i Revefaret vedkomne gjorde fra seg! Jeg hørte en gang lucia-tulleversjon med profesjonelt kor på NRK, men ingen har greid å få den over på youtube.

    Retro Mc Smart

    01/12/2011 at 23:13

    • Enebakking? Lucia har nok vært en tur innom Revefaret også. Regner med at Måltrostveien også var utsatt territorium!

      iselinsmuget

      01/12/2011 at 23:37

  2. […] er Lucia-dagen i dag, men siden jeg skrev om Den hellige Lucia i fjor her og tullet med Luciasangen her, tenkte jeg at jeg i dag heller skulle slå et slag for juleheftene i Norge. Knoll & […]


Legg igjen en kommentar

