Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Julemarked

with 2 comments

Kalendersmuget, luke 12:

(c) Iselin Røsjø Evensen

Folkedans

Jeg elsker Folkemuseet. Når jeg kommer meg gjennom portene og er vel inne på torget, begynner roen. Ingen biler, lite støy – det er ikke vanskeligere enn det. Og lukten av tjære. Bestemoren min bodde i et stort, lafta tømmerhus, og for meg er lukten av gamle tømmerhus innsatt med tjære, alltid lukten av trygghet og vafler og peis og et stort loft å rote på.

Mens andre tar med sine utenlandsgjester til Holmenkollen og Frognerparken, pleier jeg å ta dem med på Folkemuseet for å gi dem et lite stykke Norge, og som regel blir de der i mange timer.

 

(c) Iselin Røsjø Evensen

Tenåringer med glaserte epler

I dag er siste dag med Julemarked på Folkemuseet, en årlig foreteelse for oss – vi kjøper Hellige tre konger-lys og røkelse og pepperkake og glaserte epler, og ellers kjøper vi dessverre lite fra alle bodene. Vi er der mer for stemningen enn kjøping. Og det er ingen som har lyst til å dra på Sandvika Storsenter etter at man har vært på julemarkedet …

Katarina og jeg tok med ungene på markedet i går, og jeg var glad for at det fremdeles finnes noe som tenåringsbarna gidder å gjøre sammen med oss (som ikke nødvendigvis innebærer shopping).

Katarinas yngste, Frida, var spesielt begeistret over å finne stabburet som faktisk stammer fra hennes egen familie! Jeg

(c) Iselin Røsjø Evensen

Frida og stabburet

prøvde først å lære henne å lukte på tjæreveggene, men skjønte at jeg først måtte fortelle henne hva tjære er … og dermed mistet jeg grepet om hele barnesinnet. Jeg får holde tjæreminnene for meg selv …

Klokken er i skrivende stund 13.13 – bor du i Oslo, kan du rekke en liten tur tilbake i tiden.

Jeg må vel ta shoppingen i dag …

Ise

Written by iselinsmuget

12/12/2010 kl. 13:30

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hei! Så flott å se Frida på Folkemuseet foran Grimsgårdsloftet! 22.febr.1825 kjøpte Kirstine Holter Jørgen-Petersdtr. Rasch – g.m. Christian Halvorson Olsgard – «Raschestuen» og garden Sjåheim i Nes i Hallingdal, (tipp-tipp-tipp-tippoldeforeldre til Frida!). På Sjåheim sto ett av de eldste og gjeveste stabbura i Hallingdal (Grimsgårdloftet). Det står nå på Norsk Folkemuseum. Hilsen farmor Hildegun

    Hildegun H. Lien

    12/12/2010 at 18:11

    • Hei Hildegun!
      Takk for hele historien – Frida syntes det var veldig stas i går!
      Beste hilsener,
      Iselin

      iselinsmuget

      12/12/2010 at 18:37


Legg igjen en kommentar

