Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Mord til middag

with 2 comments

Kalendersmuget, luke 9:

I går kveld var jeg så heldig å få være med på middag med Leif G. W. Persson, en av Sveriges virkelig store krimkonger (har du ennå ikke skjønt at du skal lese bøkene hans, så er det på tide å begynne. Han er definitivt en av mine yndlinger). Der var også min gamle venn Nils Nordberg (Nils er den mørke radioteaterstemmen fra NRK, den stemmen du kjenner selv om du ikke vet hvordan mannen ser ut), som hadde et strålende intervju med Persson på Tanum tidligere på kvelden, Vebjørn og Liv (min mor) fra Schibsted. Jeg er veldig glad i middager der mord er hovedtema for enhver samtale. (Nei, ikke ironisk.) Og kjære Lompa (Olympen, Grønlandsleiret 15 i Oslo) – fantastisk god mat!

(c) Iselin Røsjø Evensen

Persson tyvlytter og Nordberg spiser

Vi tilbrakte brorparten av kvelden med å prøve å gjette hva gjestene på nabobordet jobbet med – et tyvetalls menn og to damer på julebord. Lederen deres (antar jeg) holdt en aldeles endeløs tale om scores og performance og dets like (hvis noen maste på meg om at jeg må bli bedre i performance så hadde jeg gått ut ifra at det var helt andre ting man snakket om). Persson, som har lang erfaring i peoplespotting, gjettet tidlig på IT («Dom är nog inte i mode!») og Vebjørn ville gjerne ha med noe maritimt. Da vi gikk måtte jeg bort og spørre. Joda, IT – olje og gass. (Kanskje de ertet meg, kanskje det bare var olje og gass og at de la til IT bare for å glede oss.)

Nils og jeg har begge leflet med folkloristikk i gamle dager, og må som regel snakke litt om den slags mellom all kriminallitteraturen, og da minte han meg på at hans yndlingsdag, Nilsmesse, nettopp har vært. Nå er det tre dager siden, men det får være – her er en kortversjon av Nilsmesse:

Den hellige Nikolas

Nilsmesse (St. Niklas-dagen, Nikolasdagen) feires altså 6. desember, særlig i Nederland og Belgia. Det er en katolsk høytid, til minne om Den hellige Nikolas, som var biskop i Tyrkia og døde på midten av 300-tallet. Før han ble biskop hadde han arvet en formue, men ga vekk alle sine rikdommer til de fattige – i skjul. Han ble en helgen forbundet med gavmildhet, og opphavet til Santa Claus (via nederlandsk Sinterklaas og tysk St. Klaus). Det var nederlenderne som brakte med seg tradisjonen over til USA (den gangen gikk Sinterklaas fra hus til hus og ga gaver til snille barn 6. desember), og dermed fikk man den amerikanske julenissen. I Norge hadde man en del tradisjon knyttet til Nilsmesse 6. desember, men nå er det det nok den store røde julenissen på julaften som gjelder. St. Nikolas er bl.a. skytshelgen for New York, og er en av verdens mest «populære» helgener.

Våre tradisjonelle, små, grå og tidvis ganske atale nisser fikk en uovervinnelig konkurrent.

Ise

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] – dagen når vi feirer Den hellige Nikolas, opphavet til den moderne julenissen. (Nevnt tidligere her.) I mange land er det vanlig å bake småkaker til Den hellige Nikolas. Kakene kalles spekulatius, […]

  2. […] dag er det Nilsmesse (tidligere omtalt her), til ære for Den hellige Nikolas – helgenen som gjennom mange hundre år og coca cola er blitt […]


Legg igjen en kommentar

