Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Dårlige karakterer til jul

with one comment

Kalendersmuget, luke 8:

Henrik Wergeland

I disse dager er det en del tusen unge som har tilbakelagt tentamener og venter med angst og beven på karakterene før jul. Riktignok ikke like mye angst og beven som til sommeren, men det er nok en del som allerede har begynt å spinne løgnene de skal servere opphavet.

Da er det godt å få vite at selv landets store menn ikke alltid scoret like høyt i alle fag. På Oslo Katedralskole, der moren min gikk, der jeg gikk og der datteren min går, finnes en karakterseddel med Wergelands karakterer til jul den gangen han var tolv år. Og hva er det jeg ser etter Kalligraphrie? Det står da vitterlig SLET? Det er en mann etter mitt hjerte! (Jeg greier knapt å lese min egen håndskrift.)

Kjære Wergeland, da jeg gikk ut av ungdomsskolen ga min far meg en hundrelapp per S jeg hadde fått … og en hundrelapp for G-en i Gym. Hvis jeg var din mor, Wergeland, skulle du fått en hundrelapp for din slette kalligrafi. (Men ikke si det til datteren min.)

La dette være min juletrøst til ungdommen:

Karakterseddel

Written by iselinsmuget

08/12/2010 kl. 09:17

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] var kanskje ikke så stø på skjønnskrif (se hans karakter i kalligrafi her), og jeg har en teori om at mange forfattere og lyrikere skriver som svin. (Det er iallfall min […]

    Iselinsmuget

    11/12/2011 at 23:48


Legg igjen en kommentar

