Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Bugnende juletrær i storstuerne

leave a comment »

Kalendersmuget, luke 6:

Om du tror, som jeg, at du er den eneste som blir rammet av melankoli i julen – det er du ikke.


JULAFTEN

av Sigbjørn Obstfelder

Julaften!
Julaften med julelys i vinduerne,
bugnende juletrær i storstuerne,
julesang ud gjennem dørsprækkerne!

Jeg vanked alene i gaderne
og lytted til barnesangene.
Jeg satte mig ned på trapperne
og tænkte på min døde mor.

Og jeg gik ud på markerne –
ud – blandt stjernerne.
Min skygge gled hen over skyggerne
af dødningearmede trær.

Jeg fandt et lig mellem sneglimtene,
snejulelysene,
et lig, som endnu bævrede,
en stakkels frostdød spurv.

Og jeg gik hjem til mit tagkammer
og satte lyset i min flaske.

Jeg satte lyset i min flaske
og la bibelen på min kiste.

Jeg knæled ned ved min kiste
og blæste støvet af min bibel.

Jeg folded hænder over min bibel
og gråt.

Written by iselinsmuget

06/12/2010 kl. 07:39

Legg igjen en kommentar

