Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Der gikk det til helvete

with 4 comments

(c) Iselin Røsjø Evensen

Et aldeles nydelig tablå

Det er vanskelig for ikke-troende å anvende juleritualene. Vi har jo lært dem i barnehagen/skolen, men de forsvinner ut igjen – som irrelevant informasjon gjerne gjør.

Vi har i dag tent dette litt skjeve juletablået (mest så jeg skal kunne si at vi har gjort det) med engel og kongerøkelse og greier. Så skulle vi tenne det første adventslyset.

Linnea tok ivrig fyrstikken og sa: «Jeg husker jo ikke det verset da?» Jeg trakk på skulderen og svarte: «Det er ikke så farlig, vi husker sikkert litt hvis vi tar det sammen.» Det forløp slik:

Linnea: Vi tenner et lys i kveld. For glede.

Jeg: Jeg tror det er; Vi tenner et lys i kveld, vi tenner det for glede?

Sammen: Vi tenner et lys i kveld, vi tenner det for glede.

(pause)

Linnea: Vi tenner og tenner mumlemumle … og for glede.

(mor nikker bifallende)

Jeg: Da kan du tenne!

Hvorpå Linnea stryker av svovelstikken, tenner det (rådyre) lilla lyset (som vi kjøpte på Rafens i går), og så blåser hun ut fyrstikken … og lyset samtidig. Og da er det mor virkelig senker ritualet:

«Ja, der gikk det rett til helvete.»

Så fniser vi litt juvenilt sammen og spiser frokosten, og er skjønt fornøyde med at vi har ritualer, selv om vi ikke kan dem. Vi er en del av den norske kulturhistorie, enten kulturhistorien vil eller ei.

Ise – glad i jula

Written by iselinsmuget

28/11/2010 kl. 12:33

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. helt enig!!
    her i huset så tenner bare jeg lyset og sier ingenting…..

  2. Sett den Nemi-sida der Nemi skal tenne adventslys? Trur det er mi favoritt-Nemi nokon gong. Vi tenner det for glede, og nissen på en slede!


Legg igjen en kommentar

