Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Samme fest i 20 år

with 5 comments

Kjære tenåringsbarna våre,

Da jeg selv var et tenåringsbarn, sa min mor «Det er naivt å tro at folk blir bedre bare fordi de blir eldre, Iselin.» Det var nytt for meg. Jeg trodde at voksne mennesker faktisk var ansatt for å være voksne, ansvarlige, proffe og sympatiske og en ledestjerne for oss tenåringene. Gamle mennesker var ansatt for å være koselige og vennlige og kloke og stappfulle av god erfaring som de mer enn gjerne ville dele. Og vi? Vi var ansatt for å fise rundt og revolusjonere verden og gjøre den til et ekstremt mye kulere sted.

Innfule gamle damer i pels

Jeg tror mors visdomsord kom etter av en av mine lange haranger om de gamle damene på Majorstua. Den gangen var det en seig generasjon som holdt et solid grep om området – de gamle damene som nektet å dø. De hadde overlevd både depresjonen og et par verdenskriger, det skulle mer enn livet til for å knekke dem. Og de var ganske innfule. De snek på trikken, de snek i butikken, de nasket i butikken, og de slo tenåringer på trikken med paraplyen. Det var spesielt én gammel Majorstua-frue som slo fra seg så fort hun fikk sjansen, og jeg hadde altså fått meg et rapp av paraplyen. Det var sjokkerende at en representant for de gamle, erfarne og kloke skulle gjøre noe sånt. Dette var dagen da min mor avslørte for meg at gæmliser også kan være drittsekker.

Heldigvis blir ikke folk nødvendigvis verre av å bli eldre, heller. Dere vil sikkert kvitte dere med litt daukjøtt underveis (husk at kjedelige folk, for eksempel, ofte fortsetter å være minst like kjedelige. De kan ikke rehabiliteres til å bli morsomme.), men har dere funnet dere bra folk nå, har dere nok bra folk å henge med når dere blir gæmliser også.  Noen ting forandrer seg aldri:

Det er de samme gutta som kommer til å bite deg i armen på fest for å uttrykke at de liker deg.

Det er de samme som gnager over skoremmene på damenes sko, også for å uttrykke kjærlighet.

Det er de samme som kommer til å ta løpafart over dansegulvet mens de river av seg skjorta.

Der er de samme som sprader naken gjennom stua.

Det er de samme som griner på kjøkkenet (om de tingene som dere faktisk gjør nå. Noen tilgir deg aldri.)

Det er de samme som ler høyest og mest og som gjør hele festen mye morsommere

Det er de samme som forteller historier som er så morsomme at de faktisk ikke kan være sanne.

Det er de samme som forteller eviglange historier om ingenting bare fordi de skal namedroppe midt inni historien.

Det er de samme som kysser alle damene på truten og bærter på alle puppene.

Gamle dager

Det er de samme som løfter på damenes kjole for å sjekke om rumpa er fin (og det er ikke like morsomt nå som da vi var nitten, for nei, rumpa er jo ikke så fin lenger).

Det er de samme damene som konkurrerer om å være deiligst på dansegulvet.

Det er de samme stereoanleggsjefene.

Det er de samme som fremdeles sørger for å psyke ut fremmede folk som er nye i kretsen.

Det er de samme som insisterer på å ha altfor seriøse diskusjoner med folk som åpenbart er for fulle til å få med seg noe som helst.

Det er de samme gutta man må geleide bort i sofaen når de begynner å danse med knyttede never farlig nært rivaliserene gutter .

Det er de samme damene som tilfeldigvis river opp strømpebuksene på sine rivalinner.

Det er de samme som prøver å få med seg de samme hjem når festen er over – og festen er ikke over før 09.30.

Og … det er de samme som husker alt og insisterer på å fortelle om det. (!)

 

Så, kjære tenåringsbarna – det er naivt å tro at folk blir bedre bare fordi de blir eldre. Men det er heller ikke alltid noe å trakte etter. De verste er ofte de beste … Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.»

Og dette vet jeg, fordi jeg har vært sammen med mine gamle venner i to dager til ende, på fest og Teenage Fanclub-konsert (jeg så at det var en to—tre stykker under tredve der). De fine vennene mine er kanskje verken tamme eller husrene, men de er best. Aint that enough?

Ise

Written by iselinsmuget

21/11/2010 kl. 14:44

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Å ja, å være tennåring kan være en prøvelse det gitt.

    minblogg68

    21/11/2010 at 17:29

  2. TF?? Når slutta du med Butthole Surfers og Big Black? Forbildene til TF kjenner du selvfølgelig – her med en sang om tenåringer… http://www.youtube.com/watch?v=pte3Jg-2Ax4&feature=related

    Rune

    23/11/2010 at 09:32

    • Har vel ikke slutta med Butthole Surfers? Big Black har jeg aldri vært så veldig opptatt av, egentlig … Teenage Fanclub er trivelig og jovialt, en litt annen bag igjen! Takk for link!

      iselinsmuget

      23/11/2010 at 14:38

      • Verken BB eller BS er min cup of tea men jeg ble jo eksponert under Kattatida. (Men jeg hørte bare på Johann Sebastian Bach da 🙂 Jeg så Teenage Fanclub i Australia i 2003. Og det kunne vært gøy å ha sett det gjenforente Big Star, men nå er jo Alex Chilton død. Han produserte forresten en Crampsplate, apropos yogaposten din. Ellers morsom og velskrevet blogg! Koste meg med reisebrevene dine fra New Orleans.

        Rune

        23/11/2010 at 15:08

        • Du ble vel eksponert for så mangt, stakkar! Men jeg spilte faktisk Bach … Synes du jeg gjorde nok i New Orleans? Snakket stadig om å komme oss på den østersbaren du heller ikke hadde kommet deg på, men vi kom heller ikke dit …

          iselinsmuget

          23/11/2010 at 21:30


Legg igjen en kommentar

