Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Rovdyr i natten

leave a comment »

I natt fikk jeg nattlig besøk.

Jeg hadde podlet meg i modlahopi, og var akkurat i ferd med å sovne da jeg hørte krasling utenfor vinduet. Tisle-tasle rusle-rasle. Jeg gikk ut ifra at det var en av kattene som hadde noe fore utenfor, så jeg ropte høyt og irritert «hysj!» et par ganger. Det hender at det har effekt på kattene, iallfall hvis det er andres katter. Mine egne katten mjauer bare tilbake, som om vi har en samtale på gang. Kanskje «hysj!» betyr «hallå!» på kattsk.

Krisle-kraslingen ga seg imidlertid ikke, så da tenkte jeg at det kanskje var det pinnsvinet som jeg har observert i nabolaget. Pinnsvinet affiseres ikke av kattene, så det var ikke umulig at det var pinnfint besøk jeg hadde fått. Så da ropte jeg «hysj!» enda høyere, for jeg innbiller meg at pinnsvin hører dårlig. De ser ut som de hører dårlig.

Ingen effekt.

Da satte jeg meg irritert opp i sengen og stirret ut av vinduet. Jeg forventet å stirre et forskremt dyr i øynene (håper det ikke er en rotte, håper det ikke er en rotte), men der ute var det ikke noe å se. Først da innså jeg at lyden ikke kom utenfra, men faktisk fra soverommet.

Jeg hisset meg kraftig opp på dette tidspunktet, fordi jeg regnet med at kattene hadde dratt med seg levende mus inn i igjen. (Jeg foretrekker faktisk musehodene de etterlater seg i entreen. De lever ikke.) Riktig amper svingte jeg beina over sengekanten, og der så jeg synderen.

Herr Vanlig Jordløper

Det var ingen mus. Det var herr Vanlig Jordløper som krafset rundt på laminaten og som begynte å bli ganske fortvilet. Dette fryktinngytende rovdyret (iallfall for meitemark) er nok en aktør å regne med der ute i naturen, men noen laminatløper blir det aldri. Jeg er mest imponert over hvor mye lyd denne billen greide å lage når han prøvde å ta seg gjennom rommet, via et silkepapir som lå igjen i et hjørne. De harde utvekstene på beina gjør det nok enkelt å få skikkelig løpafart ute på plenen, men på soverom er de dårlig egnet. Klikk-klikk-krasle-krasle-klikk-klikk.

Herr Vanlig Jordløper ble satt ut i sitt naturlige habitat igjen, der han antakelig har gjort det av med noen meitemarker i løpet av de siste timene, mens han prøver å bearbeide laminattraumene.

Jeg er trøtt.

Ise

Written by iselinsmuget

20/09/2010 kl. 08:28

Legg igjen en kommentar

