Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

I tell you we must die

leave a comment »

Jeg så det programmet om Katzenjammer på Svalbard på søndag (http://www.nrk.no/programmer/sider/rock_til_fjells/). Det fikk meg til å tenke at de minner litt om Einmal Kommt die Liebe og andre tysk kabaret-inspirerte band, og så begynte jeg å tenke på Kurt Weill, og så begynte jeg å tenke på Brecht. Og snart ble jeg sittende med et vemodig savn etter å være seksten år igjen og oppdage Brecht. Tenk om man for et øyeblikk kunne være litt mindre blasert og litt mer entusiastisk og opptatt av de store spørsmålene – og å få oppdage Brecht igjen uten snerk på hjernen.

Det er noen ting man må gjøre når man er seksten, for senere er det for sent. Man må lese Bjørneboe og Salinger, man må høre på musikk med mye patos og mening og gjerne litt om død (insert navnet på ditt pinlige dusteband her) og man må se Brecht. Noen ting må man gi seg i kast med mens man fremdeles besitter den unike blandingen av naivitet og raffinement – man er allerede passelig godt utdannet og passelig street wise, og har begynt å tenke at ingenting kan overraske deg lenger. (Det er selvfølgelig å foregripe begivenhetene en smule, det vet du noen tiår senere.) Og så får du se Brecht, og det er som om noen tupper opp døra fra seksten til livet.

Jeg får aldri bli seksten igjen, og jeg får aldri se Brecht for første gang igjen (og senere blir det aldri det samme), men jeg kan iallfall kose meg med Weill og Brechts Alabama Song og prøve å huske. Og nei, det er ikke Doors-versjonen. Det får være grenser!

Written by iselinsmuget

09/09/2010 kl. 18:55

Legg igjen en kommentar

