Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Skuespillere og seksuell trakassering

leave a comment »

Apropos dagens avisoppslag om at skuespillere stadig råker ut for seksuell trakassering. Jeg har et lite gladminne jeg gjerne vil dele.

I min pure ungdom trodde jeg en stund at jeg skulle bli skuespiller (jeg har vel strengt tatt aldri helt skjønt at jeg ikke blir skuespiller og har relativt ofte behov for å storme scenen når jeg går i teater). På et tidspunkt skulle jeg spille i en kortfilm med store navn som Bjørn Sundquist, Sven Nordin og Gard Eidsvold, samt en nå avdød skuespiller som skal få lov til å forbli navnløs.

Jeg var på dette tidspunktet 20-21, og ikke velbevandret i disse kretser. Den før nevnte avdøde skuespiller var ikke kjent for å spytte i glasset, og om han var bakfull eller bare full klokken 10.00 på formiddagen, vites ikke, men han var iallfall så tafsete som folk ellers bare er rundt firetiden på morgenen.

Det var ikke en slik morgenkåpe, nei. Det var frotté.

I manus forløp hovedscenen omtrent slik:

Jeg finner min mann død på gulvet, ringer etter lege, legen ankommer, setter seg ned på huk, undersøker liket, ser opp på meg og konstaterer:

”Han er død.”

Slik ble ikke scenen. Den ble slik:

Jeg finner min mann død på gulvet, ringer etter lege, legen ankommer, setter seg ned på huk, undersøker liket, lar blikket gli oppover mitt unge legeme svøpt i morgenkåpe og sier:

”Kan ikke du ta av deg den morgenkåpen, da? Forstår du meg?” På klingende bergensk.

Scenen måtte tas om igjen og om igjen, ettersom den alltid endte med en forespørsel om ikke jeg kunne ta av meg morgenkåpen.

Og da vi til slutt ga opp for dagen, greide denne kjekke skuespilleren å stappe hele hånden ned i morgenkåpen min og få et drabelig grep om venstre pupp.

Nå ble jeg aldri skuespiller, og det var ikke på grunn av denne fine fyren, men er dette daglig dose for skuespillere, så er det jaggu verdt noen avisoppslag.

Filmen ble for øvrig aldri ferdig.

Ise

P.S. Bjørn Sundquist, Sven Nordin og Gard Eidsvold var utmerkete representanter for sin yrkesgruppe, og var aldri i nærheten av verken pupp eller morgenkåpe!

Written by iselinsmuget

30/08/2010 kl. 13:49

Legg igjen en kommentar

