Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Radiolørdag

leave a comment »

Lørdag er radiodagen. Det er forbudt å legge planer på lørdag, og har du ikke kjøpt strømpebukser tidligere i uka, blir det ikke innkjøp i dag, så da får du bare gå med bukse på fest. Sånn er det.

Da jeg var liten – en gang i forrige århundre – pleide lørdagsekspedisjonene til hovedstaden å være en ganske strabasiøs affære. Alle døtre skulle stappes inn i den smukt lindegrønne Renault 5-en, og så skulle det sittes stille og høres på radio. Inn til byen, krangle seg gjennom butikkene og sørge for å få mor inn på Samson før blodsukkeret sank under rød alarm-nivå, og så løpe tilbake til bilen før radioteatret begynte. Den gangen var jo ikke det så vanskelig, for butikkene stengte omtrent før de hadde åpnet på lørdager.

Slik er det ikke lenger. Det er en mengde butikker som holder åpent bare på F, bare for å forpurre min radiolørdag. Men jeg lar meg ikke friste. Jeg er sterk og står imot. Jeg har skrudd røven ned i sofaen, og sitter nå med katt og kaffe – og hører Verden på lørdag. Radiodokumentaren og Mytekalenderen er tilbakelagt, Kurer, Ukeslutt, Studio Sokrates ligger foran meg, må droppe Jungeltelegrafen til fordel for siste episode av Jorden rundt på åtti dager – siste episode på Radioteatret. Kanskje man rekker Kulturquiz? Det er dessverre noen som prøver å lure meg ut av heimen i tretiden, og da spøker det for et par programmer – men jeg er villig til å rikke meg litt utpå ettermiddagen.

Men det er flere timer til. Nå skal jeg ha med meg ukas korrespondentbrev.

Ise

Written by iselinsmuget

28/08/2010 kl. 11:54

Legg igjen en kommentar

