Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Øya – finale

leave a comment »

I går ble sent. Det har vært noen dager med skriving med ett øye igjen her, men når man begynner å knipe igjen begge øya, er det ikke lov å skrive ting på nettet. Eller sms.

Det er så mange samtaler fra disse fire dagene å holde styr på, at jeg herved kommer med en av mine berømte kollektive unnskyldninger igjen; Tilgi meg alle sammen, når jeg feilsiterer dere i dagene som kommer. Det eneste jeg er helt sikker på, var at det var Ketil som sa at jeg er den kuleste dama i hele verden. Noen ting er jo såpass viktige at man ikke glemmer det.

Cover av John Jamtli

Gårsdagen begynte med vakt fra tolv til fire i Serieteltet. Det er hyggelig å møte alle tegneserienerdene ansikt til ansikt – tegneseriefolk er generelt svært vennlige mennesker. Det kom til og med en fyr innom og kunne fortelle at en av tegnerne mine – John Jamtli – har tegnet coveret til en plate for ham. Spirit of Revolution av Patrik Fitzgerald og Attila the Stockbroker. Og jaggu fikk jeg ikke både singelen og en CD (All Sewn Up – A tribute to Patrik Fitzgerald) – grei kar! Og jeg som nesten hadde glemt Attila the Stockbroker, som jeg elsket back when. Tenk at man kan glemme gamle klassikere som Flapping in the Wind der han rævkjører alle synth-, new romantics-, new wave-banda (Your raincoat, you pratt, is flapping in the rain – sunget til melodien på Blowing in the wind) og Nigel Wants to Go and See Depeche Mode. Jeg må ned og rote i vinylhylla! Og takk til karen som ga meg platene – send meg en mail, så skal jeg sende deg tegneserier!

Jeg fikk så vidt sett litt av Lillebjørn Nilsen på storskjermen, og hørte litt, men lyden bar ikke så godt bort til teltet vårt. Lyden av publikummet bar derimot svært godt, og etter applausen å dømme hadde folk en trivelig konsert der borte. Jeg sang jo litt med, selvfølgelig, til min medarbeiders store fortvilelse. Han kikket også litt rart på meg da jeg fortalte at jeg blir veldig aggressiv av Tanta til Beate og Inni mitt hode. «Hvorfor det?» spurte han, naturlig nok. Men det kan jeg ikke forklare. Jeg liker ellers nesten alt Lillebjørn Nilsen har bedrevet, men disse to låtene vekker altså monsteret i meg. Unnskyld, herr Geniale Nilsen. Jeg skal skjerpe meg.

Da vakta endelig var over og jeg hadde fått vrengt av meg den kjipe T-skjorta de hadde tvunget meg inn i og som var altfor trang over hattehyllen, bar det rett bort på gjesteområdet for å få helt i seg en minestronesuppe. Og deretter Ost & Kjex. Det var konserten sin! Skikkelig groovy morodansemusikk med fullt damekor på scenen – og Bugge Wesseltoft! Virkelig en skikkelig fet gladkonsert, og jeg prøvde meg på noen klubbdansetrinn i gummistøvlene mine, men ble raskt arrestert av min venn Jon, som øver seg på å bli sur gammal gubbe: «Detta er jo disco. Isselin liker faen meg disco.» (Dobbel-s i Isselin er obligatorisk for Enga-tilhengere. Altså fotballaget, ikke scenen på Øya.) Ja, så liker Isselin disco, da.

Vi var et lite øyeblikk innom Altaar, men da de hadde holdt på med gitarvrengingen og cymbalfilingen en ti minutters tid, vekslet vi megetsigende blikk og gikk.

Kjipt med storskjermbilde, men stod for langt bak.

Det var ingen diskusjon blant vår litt gruppe om det var Paul Weller eller Tony Allen man skulle på. Paul Weller har Norge ventet altfor lenge på – særlig visse kvinnelige bekjente har vært forelsket i mannen i brorparten av livet, så dette var på tide! Godkonsert av en av rockens store enere – dette innfridde iallfall alle mine forventninger. Litt flummig og kjedelig på midten der, men så tok det seg opp igjen. (Mulig jeg ikke var i modus for det litt mykere pianospillet.)  Jon, som altså øver seg på å bli sur gammal gubbe, var mest interessert i å telle hvor mange på de første radene som hadde måne. Tror det var alle.

Jeg fikk sett noe av Converge, som var hardt og kompromissløst og tight, men noen fortalte meg at konserten hadde begynt med ganske røten lyd, og selv om lyden var ok da jeg kom, tok det liksom ikke helt av. Verdens høfligste vokalist. «It’s hard to get into a noicyassed band like ours. Thank you so much for being here, especially THAT crazyassed Norwegian.» Jeg så ikke hvem den gærneræva normannen var, men han var nok stolt.

Big Boi var ok – tok kanskje ikke helt av? Konserten begynte altfor seint, og Øya-folket er blitt bortskjemt på at ting begynner når det skal … Og da det først begynte, var det liksom ikke så bra, heller?

Så var jeg så heldig å slippe å se på Rotorsyklon (hadde ikke det vært et kulere navn?), for det er ingen av oss som er videre interessert i konseptrocken … Jada, de spiller så det griner, men jeg griner også, og det er ikke av glede. Jeg synes fremdeles Motorpsycho er dritkjedelig. Som kameraten min sier; «Pft. Det er jo et band for frikedamer.» (Jeg kan ikke oppgi navnet hans her, for da blir dama hans så forbanna på’n.)

Da ble det å henge på gjesteområdet igjen, og dele litt slarv om hvem som har tilta på byen i det siste og skjelt ut dørvakter og oppført seg generelt atalt. (Skal ikke nevne navn her heller, for da får jeg kjeft.)

Og dermed var Øya over for i år. Jeg er fornøyd og tilfreds! Synes kanskje det har vært litt dårlig lyd på Sjøsiden, men skit nå i det – fortsatt en fet festival!

Deretter Last Train. Tror nemlig ikke det var oss Big Boi tenkte på da han inviterte alle på fest. Festlig kveld med fine folk, sure gamle gubber, og blide unge gubber, og pene damer, og Ketil sa altså at jeg er den kuleste dama i hele verden, hvis du hadde glemt det allerede.

Tenkte jeg skulle prøve meg på å gå hjem, men etter en ti minutters tid med dønkeknekk i knæra og verkende ledd overalt, var det bare å få slengt skrotten i en drosje, for skrotten virket altså ikke mer. Det er vel på tide å gi den til Fretex. Litt leit, for den var jo så fin før.

Ise

Written by iselinsmuget

15/08/2010 kl. 21:39

Legg igjen en kommentar

