Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Harrytur (skrevet for EON 3, 2009)

leave a comment »

Jada, da er det bare å ta på seg joggedressen og legge ut på tur. Det er tid for å avlegge söta bror et lite besøk igjen. Fryseren er tom, levern har nesten sluttet å skrumpe og det er tid for grensehandel.

Nå skal bilen fylles til revnepunktet av dårlig vin (for det er den billigste, og da sparer du enda mer, og dessuten skal alt bare samma veien og blir blanda i magesekken likevel, så det er da ikke så jævlig viktig åssen det smaker, bare det er over 14 %), fire fl asker vodka (det går jo unna), i hvert fall to brett med skikkelig finsk øl (ikke det derre pissvannet Ringnes driver og lager), par-tre flasker konjakk (kult å ha når jeg skal imponere naboene i det hvite huset, som tror jeg er en skikkelig loser som bare drikker finsk øl, ikke det at de pleier å komme innom, men for sikkerhets skyld, for kommer de, skal jeg jaggu servere dem melkeglass fulle av konjakk, ikkeno knussel her i gården, nei), tjue snusruller (helst den frosne varianten som gikk ut på dato i fjor, den er enda billigere, enda de har satt opp prisen på tobakk i Sverige også, og det er noe skikkelig dritt), femten poser kyllinglår (den ferdigmarinerte varianten, veldig praktisk å bare hive i ommen), bare én pose kyllingbryst (bare navnet er litt ekkelt, spise pupp liksom, men det hender det kommer noen helsefriks innom), fem poser digre, feite danske hamburgere (ikke rart danskene er sånne gladtjukkasser, de fråtser i alt som glimrer av talgbiter når du legger det i panna, hvem blir ikke blid av sånt?), to store Hushållsoster (det lønner seg, for den er billig, og så smaker den egentlig veldig lite, så den kan brukes til alt, litt sånn som ketsjup), masse bacon (kan aldri bli for mye bacon), fire kartonger rød-Prince (for å selge til naboene i det rosa huset, for de har bare den doble barnetrygda hennes og noe uføregreier, burde jo ikke ha vært det engang, men NAV veit vel ikke at han duden bor der, da, og jeg snuser jo, og det er sikkert ikke samma kvoten engang), brus – masse brus, i hvert fall noen brett med skikkelig rødcola på boks, cola på boks er digg ass, to digre poser fra godis-butikken, mest krokodiller og sure føtter (du får ikke lurt på meg den kjipe mørke sjokoladedritten som de har begynt med, det smaker jo som å stikke tunga i kakaopulver), og en masse kvalitetesfilm som jeg ikke får i Norge (”Bolleparty med Bo” er dritbra og ”Roll on, Ollon” er en klassiker).

Og når jeg har stappa inn alle posene, er det bare å skvise skrotten inn i toyotaen. Jeg må skyve setet så langt framover at jeg får knærne oppi haka, men jeg har liksom ikke noe valg, da. Er ikke veldig lurt å surre fast smuglergodset på taket, heller. Når alle lemmer er på plass og kjerra er to centimeter over asfalten bak, er det på tide å komme seg tilbake over Svinesundsbrua.

Jeg har hørt av sikre kilder at det lønner seg å se skikkelig avslappa og kul ut lenge før du kommer til grensa, for det står visst tollere og lurer i buskaset hele veien og holder øye med folk i skikkelig drøye kikkerter. Så hvis du er svett og nervøs og flakker med blikket, ringer dem til kompisene sine, übermammutschwanzführerne på grensa, og sier at ”Nå kommer det et nervevrak i en Toyota, Petter. Gammal bil, hvit med masse rust, ser ut som krokanis. Fishy. Vedder huet og ræva på at bilen er full av narko og horer, kanskje narkohorer. Jeg hadde vinka inn den toyotaen med batongen klar hvis jeg var deg, Petter.”

Det er derfor jeg alltid setter på meg solbrillene med en gang jeg kjører og passer på å skru AC drithøyt og røyker litt ut av vinduet, selv om det regner, og selv om jeg altså ikke røyker. Og capsen, den glemte jeg. Det ser bra ut å dra capsen litt nedi øya. Da ser jeg iallfall ikke nervøs ut, og hvis jeg liksom lener venstrearmen med røyken ut av vinduet, veit jeg at jeg ser ut som jeg ikke har noe å frykte fra onkel Toller. Jeg ser iallfall ikke ut som føreren av en bil full av narkohorer.

Det er ganske balle å kjøre over grensa selv om du ser lugn ut. Det kribler liksom litt overalt, og ikke på den deilige måten som når det god-rister i bussetet. Men jeg har svarene klare hvis jeg blir stoppa. Det er jo bare å se litt dust ut og si at jeg ikke visste hva kvota var (det veit jeg jo egentlig ikke heller), ikke sant? Liksom litt ”HÆ?! Mener du det?!” De har jo ikke bevis for at jeg veit det, så da kan de jo ikke gjøre annet enn å pakke ut alt av bilen igjen. Kan jo ikke få bot for noe du ikke visste at du gjorde. Hallo.

Det er faktisk ganske kjipt etter at du har kjørt over grensa også, for jeg har hørt at du kan møte på sivile onkler lenge etterpå også. (Tror de har en greie på busk og kratt, men jeg orker ikke å tenke mer på det.)

Det var en kompis av meg som ble tatt med bilen full av piller, og det er jo dritt, for alle veit jo at det ikke er lov, så han kunne liksom ikke si at han ikke visste hva kvota var, og det var lenge etter Svinesund. Sikkert Sarpsborg, ass. Derfor er det viktig å sitte i samme, dritslacke stilling til jeg har kjørt iallfall tre-fire mil over grensa, da tror jeg det begynner å bli trygt. Og da er armen så stiv at jeg nesten ikke får den inn igjen, og jeg er blitt lam i halve trynet på grunn av vinden og regnet.

Men det er verdt det, da. Når jeg kommer hjem og kan snuse og drekke og ete så mye jeg vil og imponere naboene og se forskjellige porrfilmer hver kveld – i hvert fall i to uker!

Skulle ha vært toller, da. Vedder på at Petter bare har det lageret av sprit og filmer fra tømte toyotaer hjemme i Sarpsborg. Søker man bare sånn jobb eller?

La Redatrices
alter ego

Written by iselinsmuget

09/08/2010 kl. 20:09

Legg igjen en kommentar

