Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Hemningsløs skryt fra redaktøren

with 2 comments

Alle hater reklame i fleisen. Undertegnede er intet unntak. Det er derfor jeg føler behov for å understreke at jeg ikke bedriver reklame her nå, jeg skryter derimot villt og hemningsløst av meg selv og mine medarbeidere. Skryt og reklame er ikke det samme … Når man er redaktør, er jobben en så stor del av livet, at det virker underlig å ikke skulle snakke om det man driver med, i frykt for at noen skal oppleve det som plugging.

Nesten alle av høstens bøker er nå i hus, og så vidt jeg kan se er alt vakkert. Jeg mangler nå bare den nye Rocky miniboka (om fyll og fanteri), så er alle på plass. Og alle ser ved første blikk bra ut!

Jeg, Tor Ærlig

Tor Erling Naas store samlebok, JEG, TOR ÆRLIG, kom allerede i vår, og det er en vakker og gjennomarbeidet bok . Tor er en suveren novelleforteller, og det kommer til sin rett i denne boka som samler korthistoriene hans. Naas blir ofte nevnt som den første representanten for genren tegneserieromaner i Norge, og han forteller lange historier like godt, om ikke bedre.  Jeg gleder meg veldig til arbeidet med den nye tegneserieromanen hans begynner. For min del, altså, han er nok allerede godt i gang. Det er fascinerende å jobbe med Tor. Han leverer alltid et manus som jeg begeistret antar, så går det et stykke tid, og så hiver han hele manus og skriver et helt annet. Jeg får infarkt hver gang, men han har alltid rett. Selvfølgelig har han det, det er jo hans verk.

STOP.REC.FFWD

Håvard S. Johansens bok STOP. REC. FFWD kom også i våres, og dette var en lang ferd mot ferdig arbeid. Håvard er en av de mest spennende stemmene i norske tegneserier for tiden. Han er modig og feig, tydelig og vag, nær og distansert, alt på samme tid. Midt i arbeidet med boka ble Håvard alvorlig syk, og plutselig ble arbeidet med boka for min del erstattet med en nagende frykt for at han faktisk skulle dø. Jeg kan fremdeles ikke mer enn ane konturene av hva han selv følte. Men jeg har lært relativt mye av Håvard, som er en god del ynge enn meg, om livet i disse månedene. Var jeg ikke en eksistensialist før dette, er jeg det iallfall nå. Jeg er veldig stolt av Håvard som tross alt faktisk fullførte boka. Og for en bok det ble!

ROCKY FUCKER OPP

Den nye Rocky-boka har fått den velklingende tittelen ROCKY FUCKER OPP, hvilket kunne vært en kledelig tittel på alle Rocky-bøkene, når jeg tenker meg om. Det er blitt en kul bok, som blant annet inneholder den uforglemmelige sekvensen der Rocky bestemmer seg for å hacke kjærestens epost, for å sjekke om hun driver med turning i høyet i Thailand. For meg er dette punktet hvor Rocky når sitt bunnpunkt av nedrighet. Hvilket sier ikke så rent lite, ettersom Rocky gjør dypdykk i nedrighet relativt ofte.

Erlend Loe har skrevet et skikkelig morsomt forord om sitt møte med Martin Kellerman og kompisene hans på litteraturhuset, og selv om det avkler Martin siste rest av ære, er også han begeistret for forordet.

Den nye EON-boka, DEN SJETTE SJANSEN, er som foregående bøker en finfin blanding av EON, Wildlife og Oppgulp, med hovedvekt på EON. Lars Lauvik er en av våre skarpeste tegneserietegnere, og en hauk når det gjelder å spotte samfunnssvakheter som han kan benytte seg av i hemningsløs politisk harselas. Denne gangen har han blant annet boltret seg i DEN STORE BARNEOMBUDSSAKEN. For meg var det vittigste ved arbeidet med denne boka nettopp påminnelsen om hvor forgjengelige politiske skandaler er. Takk til Lauvik som minnet meg om en ganske parodisk tid i norsk politikk. Og takk for at han sender meg morsomme sms-er fra ferie. Og takk for at han trøster meg når jeg tror vi ikke rekker deadlinene våre. Og takk for at han er dritmorsom.

Jeg begynner å glede meg til høsten nå. Jeg gleder meg til signeringer med Håvard, Tor og Martin Kellerman på Øya, det skal bli moro å henge litt og feire dem. Og så gleder meg til å se en masse bra band igjen. Jeg så Iggy på Kalvøya i 1987, og er veldig spent på hvor lenge mannen holder. Skulle dessuten ønske jeg hadde stamina til å stå i kø for å se Grandmaster Flash på Stratos, men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg ikke til å orke. Jeg blir alltid litt hypp på å slåss i køer, og det er ikke særlig ladylike.

Og så gleder jeg meg til Raptus og håper Vestlandet kommer til å feire Lauvik på sedvanlig vis. Ingen er så patriotiske som vestlendingene, og ingen hegner på samme vis om sine landsdelsmenn. Østlendinger har noe å lære der.

Har lyst til å nevne designerne mine mens jeg er i farta. De får altfor lite skryt, og uten dem hadde ikke hverken bøkene eller bladene sett ut som de gjør. Både utenpå og inni. Tegneseriebøker krever ofte like mye arbeid på innmat som på cover, og uten dritgode folk som er like drevne på programvare som de er skjønnånder, ville jeg vært ganske ubehjelpelig. Sindre Wexelsen Goksøyr er trollmann på både JEG, TOR ÆRLIG, STOP.REC.FFWD og Rocky-boka. Han tegner selv, for Dongery, og neste gang du kjøper deg Øya-T-skjorte, ta en ekstra titt på tegningen. DET er Sindre. (Og dessuten var han del av det ultrakule 90-tallsbandet Piledriver.)

På EON-boka er det Sam Klein som har worked his magic. Det er greit å bruke engelsk her (som om jeg ikke alltid gjør det), siden Sam er amerikaner og kjærlighetsflyktning i Norge. Han tegner også selv, og jeg håper han får utgitt noe på et punkt, men samtidig er jeg svært glad for at han egner sin tid på mine utgivelser. Vi må takke Sams vakre kone for at hun fikk importert dette eminente stykket designermann.

Det er en takknemlig jobb å være tegneserieredaktør når man jobber med så bra folk, både opphavsmenn og designere.

Det er på tide å podle seg i modlahopi.

Ise

P.S. Viktig! På Stop.Rec.Ffwd har Håvard også med seg forfatterne Øystein Stene og Levi Henriksen. Beklager forglemmelsen, var for opptatt av å skryte av Håvard!

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du verden. Jeg blir rørt tel tårer. Er´e kaffen jeg lagde som er for sterk, eller ere lesinga, som dem sier i Solbærælva.

    Også må man ikke glemme å skryte av Iselin, som er flink og streng og myk og hard og klok og dum og pen óg …

    :*

    Håvard S. Johansen

    03/08/2010 at 11:13


Legg igjen en kommentar

