Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

What the Dead Know av Laura Lippman

leave a comment »

What the Dead Know av Laura LippmanHelt siden jeg så John Waters‘ filmer på åttitallet (jeg savner Divine), har jeg hatt en sterk og litt fjollete fascinasjon for Baltimore. Denne fascinasjonen ble ikke mindre av The Wire, og jeg blir alltid barnslig begeistret når jeg kommer over filmer eller bøker der handlingen er lagt til denne byen – som jeg aldri har vært i.

Laura Lippman har i mange år vært journalist i The Baltimore Sun, og hennes hjerte er åpenbart godt forankret i byen. Nå er ikke min fascinasjon for Baltimore nok til å anbefale en bok, men det kan unnskylde meg hvis jeg er mer begeistret enn jeg burde være. Det sagt, så tror jeg ikke Lippmans bøker trenger et populærkulturelt subjektivt publikum, for hun ville nok skrevet like godt i Los Angeles (som er en by jeg ikke er det spor interessert i).

For tredve år siden forsvinner de to Bethany-søstrene – elleve og femten – sporløst, og blir ikke sett igjen. Nå dukker en kvinne opp i forbindelse med en trafikkulykke og hevder at hun er den yngste søsteren, Heather. Politiet prøver å bekrefte eller avkrefte historien hennes, og samtidig får vi ta del i det som skjedde den gangen, gjennom begge søstrenes fortellinger, samt begge foreldrene. Vi følger også foreldrene opp gjennom årene etter forsvinningen. Lippmans fremste styrke er at hun skriver med stort hjerte og åpenhet om hovedpersonene sine, og fremstiller dem med både styrker og svakheter som gjør historien nær og troverdig (særlig for en mor) – akkurat som hun beskriver Baltimore. Det er en snedig konstruert roman som helt til siste slutt lar deg sitte med en sterk skepsis, og jeg blir alltid begeistret når jeg har gjettet feil slutt …

Jeg tror boken er oversatt til norsk, med tittelen «De døde vet», men jeg har ikke funnet ut hvilket forlag det er.

Mer om Laura Lippman her.

Ise

Written by iselinsmuget

26/07/2010 kl. 20:36

Legg igjen en kommentar

