Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Snuskhummer, Pet Cemetary og Stephen Kings hus

with 7 comments

I går gikk nettet ned, så jeg fikk endelig sove i stedet for å skrive – hvilket var long overdue. Jeg kommer til å vende tilbake fra ferie trøttere enn da jeg dro …

Gårsdagen ble benyttet til å utforske den gamle treindustribyen Bangor i Maine, som etter sigende skal ha fått navnet etter en gammel irsk hymne som het «Bangor». Her fløtte de digre stokker nedover elva, ikke ulikt bygda jeg kommer fra, Enebakk. Der Enebakk slet voldsomt etter at Ski fikk tog og det ikke lenger var nødvendig å fløte tømmer langs elva, mens Enebakk ikke fikk noe tog, har Bangor faktisk en av USAs eldste jerbaner, og greide seg tilsynelatende bra. Byen er iallfall full av staselige gamle hus, som tyder på fordums rikdom. Byen har en diger Mall og er visstnok Maines handelssentrum these days.

Vi gikk tur langs elva gjennom byen:

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Penobscot var en forvansking av navnet på indianerne som bodde her, Penawapskewi. Ordet betyr «steinete sted» eller «fjellhyller som går nedover».

(c) Linnea Røsjø JohanssenVi besøkte også et kombinert antikkmarked og kafé, der vi ransaket hyllene på jakt etter kupp, men fant ikke stort, og spiste tomatsuppe.

Det har vært ekstremt lummert siden vi forlot New York, og det er som om himmelen ligger og lurer på oss hele tiden. Det kommer et regnskyll og det er lettere å puste et kvarters tid, men så er det like klamt igjen. Føles litt som slik søsteren min beskrev Singpore da hun bodde der.

Etter lumre bytimer insisterte jeg på å kjøre opp til Mt Hope Cemetary. Dette er en riktig gammel kirkegård, der bl.a. «USAs Renoir», Waldo Peirce, ligger gravlagt. Mer om ham her: Waldo Peirce

Det er like mange små graver her som de fleste gamle kirkegårder, og man blir alltid litt mismodig av alle barna som ikke fikk leve opp, og av mødrene som døde med dem. Men det ligger også mange gamle menn på denne kirkegården, så de må ha spist mye fisk (er ikke det svaret på alt?). Mount Hope ligger også vakkert plassert på en ås, med et furuholt helt på toppen.

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Nedover åsen

Nå var det verken malerne eller kirkegårdens vakre beliggenhet som gjorde at jeg insisterte på å kjøre opp hit. Det var helt andre årsaker til min interesse … Nemlig at det var her de filmet Pet Cemetery. Ikke at det var en spesielt god film, og boka er heller ikke en av Kings beste, men likevel! Jeg husker ikke stort av filmen, men det demret litt da vi var på toppen:

(c) Linnea Røsjø Johanssen(c) Iselin Røsjø Evensen

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Dyrekirkegården eller ikke, det var ingen tvil om hvem som var vokteren over denne plassen. Han var kanskje besjelet av en gammel indianerhøvding for alt jeg vet. Høvding Stor Kinnpose. Ja, jeg har lest for mange tegneserier.

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Sjefen over alle sjefer.

Da vi hadde bukket for chipmunken og bedrevet litt gravskjending inne på kirkegården (det var GPS-dama som ga instruksjoner!), var det på tide å få med seg dagens høydepunkt; å kjøre forbi Stephen Kings hus uten å bli forunt den tvilsomme ære å se Bangor fengsel fra innsiden etterpå. Og vi fant det, og vi fikk fotografert. Og jeg er inderlig flau, men litt yr på samme tid. Det er noe med forfattere man har elsket som ung – og jeg elsket Stephen King – man blir liksom alltid like juvenil rundt dem – eller husene deres. OBS – jeg driver ikke sånn med mine egne forfattere og tegnere …

Og – her er iallfall huset! Et riktig herskapshus er det også. Linnea sa han hadde en padde i hagen – altså en statue av en padde.

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Herskapelig horror.

Ferdig med det! Senere på kvelden spurte resepsjonisten på hotellet om jeg hadde vært og fotografert, og jeg medga med et beskjemmet smil at, joda, det hadde jeg. – Det er ikke noe å være flau for, sa han. – Alle gjør det. Han er vant til det. Jeg ble enda mer flau. – Stakkars mann, sa jeg. – Neida, sa resepsjonisten, – det er han vant til. Jeg bodde rett borti gata for ham før, og jeg måtte stadig bort og fotografere for venner og familie! Ja, da så. Da ble jo alt mye bedre. Jeg hadde tenkt å stalke både Updike og Lehane på turen, men jeg tenker vi lar det fare.

På kvelden reiste vi til Elsworth for å spise hummer. Vi har gledet oss hele turen til å spise hummer i Maine, og it was worth the wait! For noen monstrum av hummere de serverer – og avsindig gode! Vi slafset og knekket og sprutet og stinket til high heaven, og var lykkelige! Da vi skulle gå, passerte vi hummertanken, og hummer-duden ville gjerne vise Linnea My Big Guy. Jeg ble med bort, siden jeg ikke var helt sikker på akkurat hva han mente med Den Store Karen hans, og dessuten hadde han ikke spurt de interesserte gamle damene før oss om de ville se på den store karen hans.

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Snuskhummeren med The Big Guy

Da vi kjørte hjem, innså jeg at jeg også kunne skrive skumle bøker om jeg bodde i Maine. Tåka var tjukk og kjip, det er nesten ikke gatebelysning, og med jevne mellomrom er det veiarbeid, med arbeidere som plutselig dukker ut av tåke som litt dårlig tilklippete viktorianske silhuetter. Creepy.

– Se på hun gamle veiarbeiderdama, mamma, eldre enn deg!

– Unnskyld, hva var det du sa nå?

– Mm – MYE eldre enn deg!

– Særlig.

Vi er nå i Wolfeboro, New Hampshire. Mer om turen hit i morgen – nå må det soves. Litt.

Natti.

Ise

Written by iselinsmuget

15/07/2010 kl. 05:25

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Snuskhummer! Flere enn meg som leste King på svensk, altså? (Si ifra hvis dere finnes Castle Rock.)

    Forøvrig fabelaktig reiseblogg, dette er veldig gøy 🙂

    annetten

    15/07/2010 at 06:24

    • Hei! Tusen takk for skryt! Og ja, jeg tror jeg har lest King på engelsk, norsk, svensk og dansk, faktisk – man tager hva man haver! Er du i Japan? (fulgte linken din) Linnea (datteren) var på tur i Japan i påsken, omfattende reising med faren sin – trenger du tips?

      iselinsmuget

      16/07/2010 at 01:35

      • Nei, vi var i Japan i tre uker nå i vår på bryllupsreise, en aldeles fantastisk tur som jeg håper å få sjansen til å gjenta en gang. Vi besøkte blant annet badehuset fra Chihiro og heksene, helt magisk!

        annetten

        17/07/2010 at 08:18

  2. Hei Mor med datter, 15!
    Nå har jeg lest og sett meg gjennom hele bloggen fra Junaiten, og det var/er innmari morsomt! Mange flotte bilder… og best av alt: Dere slipper å fortelle med ett eneste ord når dere kommer hjem – bare henvise til bloggen… «Alt står der!»
    Andreas og jeg har nettopp kommet hjem fra biltur til Berlin, og Inga C og jeg drar til Sverige i morgen. Travelt, gitt!
    Hils studenten så mye fra morfar, og god tur videre. Skal følge opp og lese mer etterhvert. Ta godt vare på GPS-dama, da, blir dere uvenner med henne, kan rekalkisen gå skikkelig på trynet…
    Pappa og morfar.

    Knut Harald Evensen

    15/07/2010 at 08:38

    • Kjære pappa, skal du lage bok på Berlin siden dere har kjørt bil? Vi tar godt vare på dama, vi er bare litt uenig med henne – særlig sliter vi litt med uttalen hennes … Hvor i Sverige skal dere – mer bok, kanskje? Studenten hilser tilbake, hun begynner å bli gira nå!
      Ise

      iselinsmuget

      16/07/2010 at 01:33

  3. Åh, så fantastisk deilig å få substituttferie gjennom deg! Også USA! Også Maine! Kult. Elsker bloggen din allerede, veldig glad for at jeg oppdaget den via Facebook. Hilsen fra 3. etasje i Egmont-huset.

    Guro

    15/07/2010 at 09:55

    • Kjære Guro, du skulle vært med og ikke sittet i tredje! Enhver redaktør trenger en tur til New England! Jeg skal spandere en øl på deg når jeg kommer hjem og vise deg alle de andre bildene.

      iselinsmuget

      16/07/2010 at 01:29


Legg igjen en kommentar

