Iselinsmuget

Iselin Røsjø Evensens generelle kroting.

Revolusjonens vugge

with 2 comments

Jeg kom uten forventninger til Boston – hverken gode eller dårlige, ettersom jeg visste så lite om byen. Jeg har riktignok hatt flerfoldige forelesninger i amerikansk historie og politikk på Blindern, og vet litt om The Boston Tea Party og påfølgende utvikling, men det er noe ganske annet å gå i gatene der alt utspilte seg, gater som er vidunderlig historiske og i dag; svært moderne. Boston er en forunderlig blanding av ny og gammel arkitektur, historiske hus side om side med ruvende glasskolosser, som virker både vilkårlig og vel planlagt på samme tid. I det hele tatt en vakker by – selv om vi kun rakk en brøkdel av den, og tilbrakte mesteparten av tiden i Old Boston.

(c) Linnea Røsjø Johanssen

Gammelt og nytt side om side.

Første halvpart av dagen brukte vi på Museum of Fine Arts. Vår spanske sjåfør insisterte på å kalle det Museum of Finest Arts, hvilket han jaggu hadde rett i. For et vanvittig museum! Vi rakk ikke Met i New York, men det føles ikke så alvorlig nå. MFA var bokstavelig stapp fullt av kunst fra alle verdenshjørner, fra gamle Egypt til Warholes Mick Jagger. Bygget er gammelt, og kunsten fra Europa henger tett i tett opp mot taket i en av hallene (som det drypper fra i regnvær), for å få plass. Der hang Rubens og Velasquez og skrek om plassen.

Mest inntrykk på oss begge gjorde det nok likevel å se Turners «The Slave Ship» eller «Slavers Throwing overboard the Dead and Dying—Typhoon coming on», mest på grunn av bakgrunnshistorien. Slaveskipet Zong ble ført av en inkompetent kaptein, som hadde fått jobben fordi han kjente noen som kjente noen, og hadde lenge slitt med navigasjonen. Det var dårlig med mat og vann på skipet, men flust av sykdommer, og slavene døde som fluer. De smittet dessuten mannskapet, og etter hvert syntes kaptein Collingwood det var lurere å pælme lasten overbord og kjøre det som en forsikringssak. De ville få 30 $ per hode i «lasten» de mistet. Dermed dumpet han slavene overbord.

(c) Iselin Røsjø Evensen

Utsnitt fra Turners «The Slave Ship», der man ser armer og ben av de druknende slavene, samt fisker og sjømonstre (øverst til høyre) - forestillinger om hvor grusom en slik død må være.

Hele bildet kan sees her, om noen er interessert i mer gru: The Slave Ship

Om du skal til Boston, anbefales MFA – det er virkelig proppet med godsaker. Og du trenger ikke å fordype deg i uhyrligheter, som jeg har en tendens til å gjøre.

Etter MFA, reiste vi til Financial District og Old Boston, for mor ville selvfølgelig sjekke Old Corner Bookstore – den såkalte vuggen for amerikansk litteratur. Her skulle man fremdeles kunne føle nærværet av Hawthorne og Emerson, Longfellow og Stowe. Skulle er nøkkelordet. Pølsebodmannen et par gater nedenfor kunne fortelle oss at det har stått tomt lenge, fordi husleien er så høy. Sist var det visst en diamantsjappe der, men etter det har det ikke vært noe aktivitet i en av litteraturens kanskje mest berømte hus. Jeg måtte opp likevel, og ble trist.

(c) Iselin Røsjø Evensen

Old Corner Bookstore – retail space til leie. Skandale.

Etter skuffelsen saumfarte vi gamle og nye Quincy Market (Linnea fikk seg et par poser å drasse på) og spiste på pub mens Linnea fikk sett annen halvdel av fotball-VM. Jeg trodde ikke at fotball var videre stort i USA, men Linnea kunne fortelle meg at det er her på østkysten det er litt interesse for det. Hvilket åpenbart var sant, for det var minst like mye hoi og spetakkel i gatene her som det pleier å være hjemme hos mora mi. Og Spania var åpenbart favoritt … Bilene tuta og viftet med spanske flagg og jeg var fristet til å stappe en diger tute opp i ræva på en fyr.

Mette og tilfredse styrtet vi mot akvariet, som visstnok er fantastisk, som vi ikke rakk, og da bestemte vi oss for å gå på kino. Kvelden ble avsluttet med «Despicable Me» i 3D, som dere bare MÅ gå og se – veldig morsom film.

I morgen forlater vi Boston, men jeg skulle gjerne ha vært her lenger. Veldig hyggelige folk er det her også. Nesten gang tror jeg at jeg velger meg en uke i Boston, og da skal jeg på operaen!

(c) Iselin Røsjø Evensen

Ikke så mange handlevognmenn å se i Boston.

Drosjesjåføren tilbake til hotellet kunne forresten fortelle oss at vi er vakre, og at han hadde en islandsk venn som hadde servert ham følgende teori: Engelske damer er så stygge fordi vikingene røvet alle de pene damene hjem til Norge og Island – hvilket er hvorfor det fremdele er så mange pene damer hjemme hos oss. Jeg bekreftet selvfølgelig sporenstreks denne teorien. Jeg følte litt for å kverulere på at det er så pene damer på Island, men tenkte at dette var vrient nok å holde styr på for fyren som det var.

I morgen vralter vi oss videre til Salem for å utforske hekseriet, hvilket gleder et gammelt folkloristhjerte, så innom Gloucester – vet ikke helt hva vi skal foreta oss der – og så overnatte i Dover. (Der tror jeg ikke det skjer noenting.)

Vi eter og eter og jeg ender snart slik:

(c) Iselin Røsjø Evensen

«Venus» av Fernando Boteros, Boston Museum of Fine Arts

Og med det er det på tide å podle seg i modlahopi. Klokken er ti over tolv og Linnea sover …

Ise

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hei,

    kult å følge med på bloggen 🙂
    Må nok begynne å spare for en USA tur vi og!

    En nerdeteknisk concern, er det trådløst nett dere blogger fra eller kommer dere på nett med f.eks et norskt mobilt bredbånd adapter?

    Har lest noen skrekkeksempler på noen drøye mobilregninger etter utenlandsbruk. Greit å sjekke så dere ikke kommer hjem til en lite hyggelig regning.

    Kos dere videre!

    Kristoffer

    12/07/2010 at 13:19

    • Kjære Kristoffer,

      Ja, du må spare til tur! Veldig fett å være her, og jeg vet at dere hadde storkost dere – men det blir dyrt, ingen tvil om det! Jeg kan imidlertid berolige ditt omsorgsfulle hjerte med at vi bruker det trådløse nettet på hotellene og ikke mobil! Men takk for omtanken, det setter vi pris på! Når jeg kommer hjem, må du sikkert hjelpe meg å skype og greier …
      Ise

      iselinsmuget

      13/07/2010 at 03:09


Legg igjen en kommentar

